Ви зараз тут >19.11.2015 Зауваження та пропозиції ВГО «Енергетична Асоціація України» до змін до Правил користування електричною енергією для населення

19.11.2015 Зауваження та пропозиції ВГО «Енергетична Асоціація України» до змін до Правил користування електричною енергією для населення


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 19 Листопад 2015

1. В проекті відсутня однозначність щодо особи, відповідальної за влаштування (заміну) вузла обліку побутового споживача (далі - споживач) :
- відповідно до п.7 (внесення змін до п.8 Правил користування електричною енергією для населення (далі - ПКЕЕН)) – послуги з улаштування вузла обліку, організації вузла обліку при розділенні обліку надає електропередавальна організація, засіб обліку є її власністю або має бути на її балансі,
- відповідно до п.8 (внесення змін до п.12 ПКЕЕН) – послуги з приведення вузла обліку до вимог законодавства надає електропостачальник, він приймає засіб обліку у разі його купівлі споживачем тощо, а облаштування вузла обліку генеруючої установки споживача здійснюється електропостачальником відповідно до Порядку продажу, обліку та розрахунків за електричну енергію, що вироблена з енергії сонячного випромінювання об’єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватних домогосподарств,
- відповідно до п.9 (внесення змін до п.17 ПКЕЕН) – періодичну повірку, обслуговування або ремонт засобів обліку здійснює електропостачальник.
За логікою, будь яке влаштування, переобладнання вузлів обліку, повірка, обслуговування або ремонт приладів обліку має здійснюватись одним суб’єктом господарювання, яким, на нашу думку, має бути електропередавальна організація, або точніше електророзподільне підприємство. Це забезпечить єдність експлуатаційної, метрологічної підтримки та інформаційної бази споживачів на відповідній території, спрощення процесу лібералізації ринку (обрання споживачами інших постачальників) тощо.
Відповідні зміни мають бути відображені по всьому тексту ПКЕЕН.

2. З огляду на близьке впровадження нової моделі ринку, зокрема відокремлення видів діяльності існуючих обленерго, потребують оновлення норми, пов’язані із зніманням показів засобів обліку.
Оскільки розподільні підприємства матимуть на балансі прилади обліку, вестимуть базу даних споживачів, зокрема показів лічильників, а також нестимуть фінансові втрати від неправильних показів, забезпечення знімання показів приладів обліку, на нашу думку, має бути обов’язком електророзподільного підприємства. Електропостачальник повинен мати право на зняття показів або за окремим договором з електророзподільним підприємством забезпечувати знімання показів приладів обліку.
Відповідно, положення п.11 (внесення змін до п.21 ПКЕЕН) мають бути скориговані, у т.ч. в частині процедурних питань, пов’язаних із недопуском.

3. Норми, запропоновані п.7 змін до ПКЕЕН, передбачають оплату споживачем послуг з улаштування, організації вузла обліку та змінюють чинний на сьогодні порядок, відповідно до якого вартість послуг з організації обліку сплачується: для новозбудованих будинків – забудовниками, у разі розділу обліку – організаціями, які його здійснюють.
Відсутність вичерпного переліку обставин, за яких надаються послуги з улаштування вузла обліку, наражає на ризик порушення прав споживачів.
На нашу думку, перелік таких обставин (та відповідних сторін за договором) має бути наступним:
- улаштування обліку в новозбудованому (реконструйованому) будинку (сторона за договором – забудовник),
- улаштування обліку у зв’язку з розділом обліку (сторона за договором - особа, з ініціативи якої здійснюється розділення),
- улаштування обліку у зв’язку з переносом обліку (сторона за договором – побутовий споживач).

4. Запропоновані зміни до ПКЕЕН розширюють права електропостачальників відносно чинної редакції:
4.1. Відповідно до п.11 (внесення змін до п.21 ПКЕЕН) акт про недопуск споживачем на об’єкт представників енергопостачальника стає підставою для його відключення від електропостачання.
4.2. Відповідно до п.5 (внесення змін до п.6 ПКЕЕН) отримання електропостачальником документального підтвердження щодо відчуження об’єкта споживача на користь інших осіб стає підставою для відключення.
Обидві норми містять ознаки порушення прав споживачів та потребують обговорення, зокрема, на предмет можливих умов і порядку застосування. У разі визначення доцільними, ці підстави мають також бути включені до п.35 ПКЕЕН, що загальний визначає перелік підстав для відключення споживачів.
Разом з тим, на нашу думку, перелік підстав для відключення споживачів має визначатись виключно законом.

5. Потребує обговорення питання права споживача щодо обрання форми оплати (за розрахунковою книжкою, рахунками енергопостачальника чи карткою попередньої оплати). Ані чинна, ані запропонована редакція не визначають, чи може споживач обирати форму оплати на свій розсуд.
Доцільно також доповнити перелік форм оплати новими (через Інтернет тощо).

6. Потребує обговорення та уточнення питання Порядок визначення періоду (періодів) споживання, що сплачуються споживачем (у т.ч. за використання розрахункової книжки).
Норми п.12 (щодо внесення змін до п.22 ПКЕЕН) мають забезпечувати вичерпну чіткість та зрозумілість щодо того, як за кожної форми оплати формуватиметься обсяг споживання, який враховуватиметься енергопостачальником як корисний відпуск за відповідний розрахунковий місяць.
Зокрема, за використання розрахункової книжки, яка передбачає поле «період оплати», на нашу думку, вказаний в цьому полі споживачем місяць має означати, що вказані покази приладів обліку визначають його споживання в цьому місяці, а не доразраховуватись енергопостачальником за середньодобовими обсягами (що наразі має місце і призводить до непорозумінь із споживачем). Дорозрахунок, на нашу думку, є припустимим лише в разі не заповнення поля «період оплати».

7. Запропоновані п.14 (внесення змін до п.36 ПКЕЕН) потребують уточнення в частині умови відновлення електропостачання після відключення споживача через заборгованість.
По-перше, згідно п.35 ПКЕЕН підставою для відключення є «порушення термінів оплати … або порушення умов договору про реструктуризацію заборгованості», а не наявність заборгованості. По-друге, умовою відновлення електропостачання може бути не лише погашення заборгованості, але й її врегулювання шляхом реструктуризації, за рішенням суду тощо.

8. Потребують уточнення термінологія:
- проектом передбачається «Додаткова угода …», а не «Договір про купівлю-продаж електроенергії за «зеленим» тарифом …», який визначається в глосарії,
- передбачений глосарієм термін «дозволена до споживання потужність» в тексті не використовується. Натомість застосовуються терміни «потужність», «приєднана потужність», «потужність передбачена проектом». Всі терміни щодо потужності мають бути обговорені, чітко визначені та коректно застосовані,
- термін «об’єкт споживача» має включати квартиру (частину квартири),
- зайвими є визначення термінів «споруда» (визначений чинним законодавством) та «середньодобовий обсяг споживання» (застосовується в тексті один раз, при цьому текст майже дублює визначення).

Теги