15 грудня Антимонопольний комітет України ухвалив рішення про накладання штрафу більш ніж на чверть мільярда гривень на групу ДТЕК у справі по Бурштинському енергоострову.

На жаль, оприлюднені АМКУ висновки свідчать щонайменше про неповноту та упередженість виконаного Комітетом дослідження.

Так, зменшення обсягів продажу електроенергії Бурштинською ТЕС на ринку «на добу наперед» (РДН) в години мінімального навантаження АМКУ визнав зловживанням АТ «ДТЕК «Західенерго» монопольним (домінуючим) становищем. Однак, очевидно, що це стало наслідком встановлення НКРЕКП граничної ціни (price cap) на РДН вночі на рівні, нижчому навіть за паливну складову відпуску електроенергії ТЕС. З економіки за 1 курс інституту відомо, що виробник в таких умовах має мінімізувати свої збитки, зменшуючи пропозицію. Про штучність та необґрунтованість цієї граничної ціни свідчить також відсутність імпорту вночі.

Інший висновок АМКУ полягає у визнанні зловживанням АТ «ДТЕК «Західенерго» на РДН в години максимального навантаження встановлення у заявках на продаж завищених та економічно необґрунтованих цін. Разом з тим, ціни в заявках були також обмежені денною граничною ціною, встановленою НКРЕКП. Слід також зазначити, що передбачений Законом України «Про ринок електричної енергії» ринок допоміжних послуг у 2019 році взагалі не працював, і відповідні допоміжні послуги надавались Бурштинською ТЕС Оператору системи передачі безоплатно. АМКУ не доведено отримання АТ «ДТЕК «Західенерго» по Бурштинській ТЕС надприбутків за досліджений період чи хоча б суттєвого зростання ціни відпуску відносно попереднього періоду, то ж – в чом зловживання?  В тому, що компанія намагалась в межах штучно встановлених обмежень утриматись на плаву?

Є підстави вважати, що Комітет не дослідив також належним чином структурні та поведінкові показники ринку, зокрема, пов’язані з імпортом. Торгова зона «Острів Бурштинської ТЕС» є частиною європейського ринку електроенергії – вона синхронізована з загальноєвропейською енергосистемою ENTSO-E і поруч із виробниками за споживача змагаються імпортери. Останні, на відміну від Бурштинської ТЕС, не мають жодних технічних обмежень чи обов’язків і можуть продавати електроенергію лише тоді, коли їм це вигідно. Проте, Комітет проігнорував наявність значної конкуренції в торговій зоні «Острів Бурштинської ТЕС» і можливість майже повного покриття власного споживання Острову за рахунок імпорту.

Асоціація вважає, що рішення АМКУ щодо штрафу – це спроба перекласти відповідальність за неповноцінне функціонування ринку з держави на приватний сектор.

ГС «Перша енергетична Асоціація Україна» закликає, замість тиску на бізнес, зосередитись на таких нагальних питаннях як: реформа роздрібного ринку, скасування адміністративних обмежень на ринку, синхронізація української енергосистеми з європейською задля розвитку конкурентного ринку.

Винуватця призначено.