Ви зараз тут >03.04.2017 Круглий стіл на тему "Нова ера української енергетики: за крок до ухвалення закону "Про ринок електроенергії".

03.04.2017 Круглий стіл на тему "Нова ера української енергетики: за крок до ухвалення закону "Про ринок електроенергії".


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 04 Квітень 2017

03 квітня 2017 року у прес-центрі інформаційного агентства "Інтерфакс-Україна" відбувся круглий стіл на тему "Нова ера української енергетики: за крок до ухвалення закону "Про ринок електроенергії".
Розглядались наступні питання:
- Чому необхідно прийняти закон «Про ринок електроенергії України» - аргументи;
- Зятягування ухвалення закону «Про ринок електроенергії України» - наслідки для ринку;
- Наслідки неприйняття закону в поточному році в контексті євроінтеграції;
- Відсутність закону – гальмо для інвестицій в енергетичний сектор та багато іншого;
- Масштабна робота НКРЕКП з підготовки вторинного законодавства та підзаконних актів.
У заході взяли участь: голова підкомітету з питань електроенергетики та транспортування енергії Лев Підлесецький; перший секретар представництва ЄС в Україні Ернандез Хосе Мануель; спеціаліст із ринку електроенергії Міненерговугілля України Станіслав Масевич; президент Асоціації операторів розподільчих електромереж Віталій Григоровський; перший заступник Всеукраїнської енергетичної асамблеї Юрій Саква; радник президента ДП "Енергоатом" Сергій Бедін; директор з розвитку і обслуговування клієнтів ДП "НЕК "Укренерго" Андрій Немирівський; директор ПП "Трансенергоконсалтинг" Світлана Голікова, радник міністра енергетики та вугільної промисловості України Сергій Чех, директор департаменту електроенергетичного комплексу Міненерговугілля Ольга Буславець; експерт Світового банку при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості – Андрій Перевертаєв.
Від ВГО «Енергетична Асоціація України» в заході взяв участь віце-президент Олександр Рогозін, тези виступи якого наведені нижче:
Я - прихильник негайного прийняття Закону «Про ринок електричної енергії». Не тому, що він досконалий. На мій погляд, в ньому залишилось достатньо непрацюючих та спірних положень, а також «білих» плям.
Серед основних проблемних питань, що залишились, зазначу:
- невирішеність питання гарантованих 100% розрахунків споживачів за електроенергію,
- зростання цін для споживачів, навіть за наявності перехідного періоду,
- ризик втручання в роботу ринку з боку держави шляхом запровадження непередбачених Законом спеціальних обов’язків,
- небезпечна неясність та неповнота норм щодо доступу до мереж, прямої лінії, договірних взаємовідносин, зокрема, на роздрібному ринку.
Слід зазначити, що Закон на разі суттєво відрізняється від того, який розглядався у першому читанні. З більшості спірних питань, по яких в сторін, приймаючих участь в дискусіях, були різні позиції, компромісні рішення були знайдені. Але ми втратили на це неприпустимо багато часу. Є враження, що коефіцієнт корисної дії подальшого опрацювання буде близьким до нулю.
Очевидно, що у процесі реалізації Закону, при опрацюванні ключових рішень, актів вторинного законодавства, при запуску основних механізмів в нас будуть з’являтись нові аргументи до старих спірних питань, нове їх розуміння, і взагалі нові проблеми, які потребуватимуть неодноразового внесення змін до Закону. Це підтверджується досвідом країн, які реформували свої ринки. І ми, перш за все шановний депутатський корпус, Уряд, НКРЕКП маємо бути готовими для постійної роботи з напрацювання і якомога скорішого внесення цих змін. В іншому випадку реалізація Закону приречена на неуспіх.

Час спливає, світ змінюється. Ми не виконували Закон «Про засади функціонування ринку електричної енергії», який запроваджував норми Другого енергетичного пакету ЄС, аргументуючи це розробкою цього Закону, який запроваджує норми Третього енергопакету. Тож ми втратили час, за який могли б створити інфраструктуру нового ринку, набути певний досвід. Зараз очікується прийняття ЄС вже Четвертого енергопакету. Чи не стане для нас це гарною підставою знову нічого не робити по суті ?
Саме наша непослідовність, а не недосконале законодавство, є головним гальмом для інвестицій. Ми можемо не виконувати норми закону, ми можемо приймати вторинне законодавство, яке протирічить первинному. Поки ми це не змінимо, не викорінимо вільне ставлення до закону, поки ми не станемо прогнозованими для інвестора, він не прийде, навіть за впровадження механізмів нового ринку.

Що ж до стану розробки НКРЕКП вторинного законодавства, в мене поки мало підстав для оптимізму.
По-перше, навіть по відносно простих питаннях, як то регламент або приєднання до мереж, зауваження до проектів актів Комісії, на жаль, дуже часто стосуються фундаментальних речей, а частина пропозиції не враховується без достатнього обгрунтування.
По-друге, більшість напрацювань, про які говорить НКРЕКП, наразі відома дуже вузькому колу фахівців. Залучення учасників ринку і громадськості відкладається «на потім», що небезпечно, враховуючи, що закладені в проектах концептуальні рішення практично неможливо змінити потім, навіть за наявності вагомих аргументів.
Мене як представника громадськості запрошують на засідання координаційної робочої групи НКРЕКП з впровадження ринку і я можу засвідчити, що Комісія на рівні відповідного члена Комісії та залучених фахівців відповідально ставляться до свого завдання. Але, боюсь, для успіху цього буде замало.

Бо ж головна наша проблема, про що я говорю при всякій нагоді – це відсутність схеми впровадження, схеми організаційного забезпечення процесу реформування. В процесу немає голови, не вистачає ресурсів, координації та відповідальності.
Асоціація разом з іншими громадськими організаціями 1 лютого звернулась до Уряду із пропозиціями з цього питання, зокрема щодо створення постійної робочої групи високого рівня, під керівництвом окремого віце-прем’єр-міністра та проектного офісу під керівництвом окремого заступника директора ДП «НЕК «Укренерго». Відповіді ми досі не отримали відповіді. Тож, навіть маючи Закон та бачення, що впроваджувати, ми не розуміємо, як це буде відбуватись, і це викликає в нас серйозне занепокоєння.

Теги