Ви зараз тут >08.02.2019 Засідання круглого столу в Комітеті ВР з питань ПЕК на тему: "Роздрібний ринок електричної енерггії України: перший місяць функціювання, виклики, проблеми та шляхи їх подолання."

08.02.2019 Засідання круглого столу в Комітеті ВР з питань ПЕК на тему: "Роздрібний ринок електричної енерггії України: перший місяць функціювання, виклики, проблеми та шляхи їх подолання."


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 14 Лютий 2019

06 лютого 2019 року у Комітеті ВР з питань ПЕК під головуванням
В. о. Голови Комітету Добровського О. Г. відбулося засідання круглого столу на тему: «Роздрібний ринок електричної енергії України: перший місяць функціонування, виклики, проблеми та шляхи їх подолання». В заході взяли участь: депутати профільних комітетів Верховної Ради України, представники Кабінету Міністрів України, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, посольства провідних країн, міжнародні організації, оператори системи розподілу та постачальники електричної енергії, інші суб’єкти ринку електричної енергії, галузевих асоціацій та асоціацій споживачів, ТКЕ та водоканалів, профільні неурядові організації та провідні ЗМІ. У слуханнях взяв участь і виступив Президент ГС "ПЕАУ" В. Котко.

Тези виступу Президента ГС "ПЕАУ" В. Котка викладені нижче:

Роздрібний ринок електроенергії, як сегмент ринку е/е, не є надто складним, однак є найбільш масовим за кількістю учасників і тому визначально впливає на сприйняття реформи ринку електроенергії суспільством. Місяць його роботи засвітив декілька крупних проблем. Одні з них шкодять бізнесу, інші у перспективі можуть зруйнувати новий ринок.
1) Такою, що руйнує ринок, є невирішена проблема неплатоспроможності значної частини державних шахт та деяких водоканалів. Нездатність сплачувати за спожиту електроенергію цими підприємствами не є явищем разовим, або принаймні тимчасовим, яке зникне саме по собі. Ці підприємства треба або прибрати з Ринку, що на мій погляд і неможливо і недоцільно, або комусь за них платити, принаймні до закриття шахт і до фінансового оздоровлення водоканалів. І цього «когось», хто буде платити, мають визначити не енергетики і не Регулятор, а Уряд і ВР. У той же час Уряд практично самоусунувся від вирішення цієї проблеми, зокрема, і від координації роботи, пов’язаної з впровадженням нового ринку у цілому. Про це красномовно свідчить той факт, що Координаційна рада на чолі з Віце-прем’єр -міністром не збиралась з весни минулого року.
До липня неплатежі осідатимуть у ДП «Енергоринок». З липня, через короткий проміжок часу, кінцевим «бенефіціаром» не платежів стане Балансуючий ринок, а він до цього ніяким чином не пристосований. Усе це невідворотно і дуже швидко розвалить новий ринок, якщо на урядовому рівні цю проблему ігнорувати і надалі.
2) Не все у існуючому оптовому рику електроенергії є поганим чи застарілим. Такі речі, як простота і прозорість, наявність розподільчих рахунків – це те, чого у новому Ринку е. е. ми не матимемо і про що, можливо, згадуватимемо із жалем. Однак, втраті цих переваг нічим не зарадиш. До того ж, , будемо сподіватись, переваги нового ринку ці втрати перекриє. Однак деякі корисні механізми старого ринку можна і треба застосувати в новому Ринку. Мова йде про так звані дифтарифи. Їх впровадження понад 20 років тому дало колосальний ефект у плані вирівнювання графіку навантаження енергосистеми, ефективного використання енергогенеруючого обладнання та, у кінцевому підсумку, позитивно вплинуло на ціну е/е. На жаль, у січні ц.р. енергопостачальники у більшості своїй, якщо не всі, виставили споживачам, які раніше були на дифтарифах, рахунки за середніми тарифами, що склалися у регіонах. Це, по перше, завдало величезних втрат таким споживачам. А по друге дестимулює їх організовувати роботу у нічну зміну. Якщо і надалі йти цим хибним шляхом – дуже скоро отримаємо зростання навантаження у пікові години і зменшення споживання вночі з усіма негативними наслідками.
Наша Асоціації надала свої пропозиції, як усе це, принаймні частково, владнати. Регулятор , зокрема, має організувати публікацію погодинних цін на Оптовому ринку та надання енергопостачальниками тарифного меню для споживача, та забезпечити реалізацію його права на отримання електроенергії за погодинними або зонними тарифами та право вибирати для себе кращого постачальника.
3) За роздрібним ринком з липня ц.р. мають впроваджуватись інші сегменти ринку е/е. Нормативна база Нового ринку, крім Закону України про ринок електроенергії, включає сотні підзаконних актів. Уже на стадії розробки і узгодження нових документів виявилась необхідність внесення змін у затверджені документи та необхідність їх взаємоузгодження. Асоціація пропонувала офіційно Регулятору, у т.ч. на круглих столах тут у Комітеті ПЕК, провести ще одну ітерацію опрацювання вже затверджених документів з метою виправлення хибних положень та їх взаємоузгодження. Я вношу цю пропозицію ще раз.
4) Новий роздрібний ринок для більшості споживачів, а це домогосподарства, яких зараз близько 16 мільйонів, практично нічого не змінив. Це слушний привід для того, щоб нагадати присутнім вимогу Закону «Про ринок електроенергії» про те що до 1-го липня перехресне субсидування електроенергії через тарифи повинно бути ліквідовано. Розуміючи нереальність повного виконання цієї вимоги закону, я закликаю Регулятора, принаймні, почати рух у цьому напрямку.

Теги