Ви зараз тут >26.04.2019 Щодо результатів та перспектив нового ринку електроенергії (інтерв’ю Віце-президента ГС "ПЕАУ" О. Г. Рогозіна для ТРК «Україна»).

26.04.2019 Щодо результатів та перспектив нового ринку електроенергії (інтерв’ю Віце-президента ГС "ПЕАУ" О. Г. Рогозіна для ТРК «Україна»).


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 26 Квітень 2019

1. Що змінилося на ринку електроенергії за 4 місяці від початку реформи?

Підводити підсумки поки ще рано, але декілька висновків вже можна зробити:
По-перше, конкуренція на роздрібному ринку дійсно отримала суттєвий поштовх. Якщо у 2018 році на конкурентному сегменті для споживачів купувалось лише близько 12% від всіх обсягів продажу електроенергії на оптовому ринку електроенергії (ОРЕ), то в січні цього року – вже 44%, а у березні – 48%.
Кількість постачальників, у т.ч. активно працюючих на ринку, з минулого року зросло майже вдвічі.
Знизилась кількість споживачів постачальника «останньої надії», що свідчить про те, що споживачі стали пристосовуватись до нових умов.
По-друге, учасники роздрібного ринку звикають до нових вимог щодо обсягів даних комерційного обліку. Шок, який мав місце на початку року у зв’язку із збільшеними у десятки разів обсягами щоденної інформації, пройшов. Зросло, я сподіваюсь, й розуміння, що комерційний облік і ІТ-системи є ключовими елементом нового ринку.
По-третє, по деяких проблемних питаннях, що постали з 1 січня, почались зрушення. Зокрема, НКРЕКП схвалила проект змін до існуючого тимчасового Порядку визначення обсягів купівлі електроенергії на ОРЕ постачальниками та операторами систем розподілу, що має частково компенсувати відміну зонних тарифів і є важливим для великої кількості споживачів, які ними користувались раніше.
В-четверте, погодинні ціни електроенергії на ринку, хоча й залишаються неринковими внаслідок певних рішень, закладених в Правилах ОРЕ, поступово стали наближатись до таких, які будуть обумовлюватись попитом та пропозицією. Зокрема, штучна велика відмінність цін на електроенергію вночі та в пікові години, яка мала місце до 1 січня, знизилась, що надає споживачам більш коректні цінові сигнали.

2. Які вигоди отримали від демонополізації підприємства, які змінили постачальника ?

Якщо бути точним – це вигоди не від демонополізації, а від розділення (англійською – анбандлінгу) видів діяльності з розподілу та постачання. Розподільчі компанії були і є природними монополістами, а постачання, навіть за колишніх обленерго, потенційно було конкурентним бізнесом. Проте, розділення відповідно до Закону «Про ринок електроенергії» передбачає нові специфічні умови та вимоги, які дійсно сприяють конкуренції між постачальниками.
Щодо вигід споживачів. Інформації для оцінки рівня конкуренції на ринку наразі не достатньо, але по деяких повідомленнях, щонайменше великі споживачі дійсно наразі мають нижчі ціни на електроенергію, ніж мали б за однакових умов, купуючи електроенергію в колишніх обленерго. Маржа постачальників по таких споживачах суттєво нижче, ніж була за обленерго.

3. Які вигоди отримають побутові споживачі електроенергії, коли ринок запрацює повноцінно ?

Скоріш за все, побутових споживачів, щонайменше з 1 липня, не очікує ніяких суттєвих змін.
В частині надійності постачання – реальні зміни можливі тільки за суттєвих інвестицій в розподільчі мережі, для чого треба змінити тарифну методологію розподільчих компаній, запровадивши нарешті стимулююче (або RAB-регулювання), про яке в нас йдеться вже 5 років.
В частині ціни на електроенергію. Закон має чітку норму щодо ліквідації до 1 липня перехресного субсидіювання, внаслідок чого ціни для побутових споживачів мали б суттєво зрости. Але цього, скоріш за все, не відбудеться. Відомо, що в Уряді наразі обговорюються запропоноване НКРЕКП рішення, яке має запровадити інший, ніж існуючий, механізм субсидіювання населення, а саме – шляхом покладання так званих спеціальних обов’язків для забезпечення загальносуспільних інтересів.
Щодо цієї пропозиції існують різні думки, але на мій погляд, враховуючи соціальні і економічні аспекти, таке рішення заслуговує на увагу за двох умов: якщо учасники, за рахунок яких таке субсидіювання відбуватиметься, не втратять своєї конкурентоздатності, і якщо таке перехресне субсидіювання матиме чіткий графік поступової ліквідації.

4. Чи зможе енергоринок запрацювати повноцінно з 1 липня ? Якщо ні, то з чим буде пов’язана затримка ?

Щодо цього питання теж є протилежні позиції. Я особисто вважаю, що повноцінне впровадження всіх елементів нового ринку з 1 липня є не реальним.
По-перше, незважаючи на запевнення щодо готовності програмного забезпечення, це викликає великі сумніви, хоча б тому, що реальне впровадження і тестування почалось лише в квітні, тобто на 3 місяці пізніше, ніж передбачено По-друге, не вся необхідна нормативна база прийнята або доопрацьована належним чином. Не внесені зміни до Податкового кодексу. Відсутні рішення Уряду щодо покладання спеціальних обов’язків. В «Правилах ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку» досі не виправлені помилки.
В-третє, хоча може це й головне – не вирішена проблема забезпечення повної оплати електроенергії державними шахтами та деякими комунальними водоканалами. У новому ринку ця проблема матиме руйнівний характер і призведе або до повного відключення цих споживачів з усіма негативними екологічними та соціальними наслідками або до ланцюгового банкрутства учасників ринку.
Насамкінець, як і у січні, тільки у більшому масштабі, можна очікувати не готовності інформаційних систем більшості учасників ринку, організаційної плутанини та суперечок, що триватимуть місяцями, якщо не роками.
До речі, коли Закон «Про ринок електроенергії» приймався, як в енергетиків, так і в депутатів було розуміння практичної не реальності термінів впровадження. Дійсно, чинний Закон передбачає реформування всього за 2 роки, тоді як попередній відводив на це 3,5 роки. Задля мобілізації зусиль та заспокоєння європейських партнерів, у Законі залишились строки які є, але вже тоді обговорювалась можливість їх певного відтермінування за потреби. Така потреба наразі є.
В цілому, я вважаю доцільним відтермінування лише деяких, найбільш складних елементів ринку, і лише на короткий термін – 3-9 місяців. Маємо обирати – зробити нарешті щось розумно або як завжди…

Теги