Ви зараз тут >16.05.2019 Засідання ГР при НКРЕКП стосовно тарифної політики НКРЕКП на фінансово-економічний стан газорозподільних компаній та проблемні питання приєднання до газорозподільних мереж.

16.05.2019 Засідання ГР при НКРЕКП стосовно тарифної політики НКРЕКП на фінансово-економічний стан газорозподільних компаній та проблемні питання приєднання до газорозподільних мереж.


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 16 Травень 2019

Під головуванням Голови Громадської Ради Котка В. Г., 14.05.2019 відбулося засідання Громадської Ради при НКРЕКП на якому розглянули питання, пов’язані з регулюванням Національним регулятором операторів газорозподільних систем та прийняті відповідні рекомендації.
1. Тарифна політика НКРЕКП та її вплив на фінансово-економічний стан газорозподільних компаній. Доповідач Меркушов В. Т.
2. Проблемні питання приєднання до газорозподільних мереж. Доповідач Деніченко М. В.
В роботі Громадської Ради при НКРЕКП та обговорені питань прийняли участь екс-міністр міністерства палива та енергетики Плачков І. В., члени Громадської Ради, член Комісії Фармагей О. Л., Директор департаменту із регулювання відносин у нафтогазовій сфері Рябуха Т. В., Начальник управління моніторингу та аналізу розвитку нафтогазових ринків Станкевич П. П., інші представники НКРЕКП.
І. З першого питання порядку денного заслухали доповіді заступника Голови Громадської ради Меркушова В. Т. та співдоповіді голови ПАТ «Одесагаз» Мітюченко І. В. і фінансового директора ПАТ «Вінницягаз» Кебітлевського С. Й. За результатами обговорення Громадська Рада констатувала, що починаючи з другої половини 2016 року в Україні не переглядався рівень тарифів на розподіл природного газу. На сьогодні практично жодна складова тарифу не відповідає реальним затратам. Загальний збиток по газорозподільних компаніях України складає більше 16 млрд. грн. Заробітна плата, яка була закладена у тарифах, вдвічі нижче середньої по промисловості в Україні. Як результат, втрачаються висококваліфіковані кадри, існує колосальний дефіцит по всіх категоріях працівників. За відсутності коштів погіршується технічний стан газорозподільних мереж, не виконується програма обладнання побутових споживачів лічильниками газу.
Починаючи з 2014 року, норми використання газу споживачами без лічильників змінювалися Кабінетом міністрів України чотири рази. При цьому, один раз усі норми були зменшені у два рази. Ці рішення відмінялись судами України, як незаконно встановлені, але щоразу з незначними змінами перезатверджувались Кабміном і продовжують бути обов’язковими для застосування по теперішній час. Результатом таких дій для компаній став від’ємний баланс газу та фінансові збитки, які склали за цей період, орієнтовно біля 6 млрд. грн.
У 2016 році Міненерговугілля без будь яких пояснень та обґрунтувань, порушуючи існуючий порядок, затвердила обсяги ВТВ, які не відповідають фактичним втратам та витратам ВТВ, (у 2017, 2018 та 2019 роках наказ щодо ВТВ взагалі не видавався). Крім того ціна у тарифі на закупку газу для ВТВ закладена на рівні 5600 грн. за 1000 куб. м., що значно нижче закупівельної ціни та додатково привело до збитків при закупівлі газу більш ніж на 12 млрд. грн.
Виходячи з наведеного, ГР констатує наступне: якість державного регулювання Операторів ГРМ за останні роки не відповідає вимогам законів України «Про ринок природного газу», та «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг», порушує принципи прогнозованості та своєчасності прийняття рішень, є дискримінаційним у порівнянні з регулюванням інших галузей енергетики. Державне регулювання природних монополій, а саме Операторів ГРМ, фактично спрямоване на штучне доведення їх до банкрутства.
З метою недопущення подальшого поглиблення кризи у роботі Операторів газорозподільних мереж Громадська Рада при НКРЕКП рекомендувала НКРЕКП:
1. Здійснити невідкладні заходи для якомога скорішого перегляду тарифів на розподіл природного газу та встановлення їх на економічно обґрунтованому рівні.
2. Передбачити компенсацію збитків, понесених компаніями у результаті несвоєчасного перегляду тарифів, включаючи невідповідності цін на ВТВ та інших складових.
3. Враховуючи, що Комісія є державним регулятором діяльності ОГРМ та зважаючи на визначальний вплив ВТВ на розмір тарифу - близько 50%, рекомендувати НКРЕКП звернутися до Міненерговугілля з вимогою визначити об’єктивні обсяги ВТВ для кожної з компаній та видати відповідний наказ.
4. З метою стабілізації діяльності компаній та встановлення економічно обґрунтованих тарифів НКРЕКП звернутись до КМ України щодо: - встановлення справедливих та об’єктивних норм споживання природного газу для побутових споживачів, які не мають приладів обліку. (Тимчасово, до встановлення лічильників, відповідно до Закону України «Про комерційний облік природного газу – надання доручення відповідним органам державної влади щодо підготовки ними об’єктивних вихідних даних для визначення джерела сплати Операторами ГРМ орендної плати за використання державних мереж.
5. Здійснити термінові заходи, необхідні для переходу на європейську практику щодо вимірювання спожитого газу за енергетичними одиницями.
6. Враховуючи, що термін дії тимчасової методології на розподіл природного газу спливає 01.01.2020, підготувати Методики щодо впровадження двох ставкового тарифу та розпочати Громадські слухання з цього питання.
ІІ. З другого питання порядку денного виступив член Комітету з питань нафтогазового комплексу Громадської Ради Деніченко М. В. Після обговорення Громадська Рада прийняла рішення рекомендувати НКРЕКП внести зміни до Кодексу ГРМ, що нададуть замовникам приєднання можливість обирати виконавця робіт після отримання ТУ та після погодження проекту.

Теги