Ви зараз тут >17.07.2019 Засідання круглого столу в Комітеті ВР з питань ПЕК на тему: "Запуск оптового ринку електричної енергії: перші результати та виклики."

17.07.2019 Засідання круглого столу в Комітеті ВР з питань ПЕК на тему: "Запуск оптового ринку електричної енергії: перші результати та виклики."


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 17 Липень 2019

16 липня 2019 року у Комітеті ВР з питань ПЕК під головуванням
В. о. Голови Комітету Добровського О. Г. відбулося засідання круглого столу на тему: "Запуск оптового ринку електричної енергії: перші результати та виклики."
В заході взяли участь: депутати профільних комітетів Верховної Ради України, представники Кабінету Міністрів України, представники Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, представники Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, представники міжнародних організацій, оператори системи розподілу та постачальники електричної енергії, інші суб’єкти ринку електричної енергії, галузевих асоціацій та асоціацій споживачів, профільні неурядові організації та провідні ЗМІ. У слуханнях взяв участь і виступив Президент ГС "ПЕАУ" В. Котко.

Тези виступу В. Котка викладені нижче:

Новий ринок електроенергії: перші результати та виклики.

Зараз вся увага і тих, хто впроваджує ринок електроенергії, і тих, хто за цим споглядає, прикута до самого процесу впровадження. При цьому поза по за увагою залишаються відповідь на питання – а задля чого ми усе це робимо?
Як відомо, стратегічною метою перетворень проголошено побудову лібералізованого,всеосяжного конкурентного ринку електроенергії, як інструменту для підвищення ефективності енергетичної сфери.
Справжній ринок вирізняють 3 речі (три свободи): вільна конкуренція, вільне ціноутворення і можливість вільного (самостійного) вибору контрагента з купівлі (продажу) товару.

Поглянемо як виглядає ринок електроенергії України після 1 липня ц.р.
А)Конкуренція. Було багато нарікань на концентрацію виробництва електроенергії двома компаніями: ДП «Енергоатом» - більше 50% і ДТЕК – близько 25% всього виробництва. Так було до 11 червня, поки Кабмін через покладання PSО на НАЕК «Енергоатом» і «Укргідроенерго» рішуче не «покращив» ситуацію, хитромудрим маневром фактично влучивши 90% товарної продукції «Енергоатома» і 20% - «Укргідроенерго» з конкурентного сегменту ринку, і передавши її Гарантованому покупцю, тобто загнавши ці обсяги у регульований сегмент. То що там залишилося у конкурентному сегменті? Менше 50% електроенергії і щонайменше на півтора повноцінних гравців менше!
Б)Вільне ціноутворення. На стороні споживання: для домогосподарств – його нема (це 30% від всього споживання). На стороні виробництва Для 90% електроенергії «Енергоатома», 20% електроенергії «Укргідроенерго», всієї електроенергії ВДЕ і, у перспективі, всієї електроенергії ТЕЦ, вільного ціноутворення також нема. Це до 60% всієї електроенергії, що виробляється в Україні
Г) Свобода вибору контрагента щодо купівлі (продажу) електроенергії. Картина ще гірша. Усі домогосподарства, а це 98%-99% усіх споживачів, як суб’єктів ринку і більше 90% усіх виробників електроенергії закріпачені, тобто їм нормативно визначено у кого купувати, чи кому продавати.
І за цих реалій хтось буде стверджувати, що з 01.07.19. в Україні запрацював лібералізований всеосяжний ринок електроенергії? Як в Європі?
Гадаю буде доречним назвати, кому саме завдячувати за такий стан речей..
1)Потужний внесок зробив регулятор, який проігнорував (напевно на догоду владним політикам) пряму вимогу Закону про ліквідацію перехресного субсидування домогосподарств до 01.07. ц.р., тобто до запуску ключових сегментів нового ринку. Регулятор не тільки не ліквідував перехресне субсидування, він навіть маленького кроку у цьому напрямку не зробив.
2)Багато, якщо не найбільше, різноманітної шкоди новому ринку заподіяв Кабмін.
- Перш за все, згадаємо відсутність координації заходів з впровадження нового ринку, що за законом повинна була здійснювати Координаційна Рада, яку останній рік перед введенням ринку очолював Прем’єр-міністр. Кабмін зайняв місце координатора і нічого при цьому не робив. Відсутність координації і контролю у такому складному проекті гарантує, якщо не провал, то проблеми точно. І ми ці зараз вже вже бачимо.
- Саме Кабмін тягнув до останнього з покладанням PSO і зрештою «усунув» з ринку «Енергоатом», і частково – «Укргідроенерго», тим самим нанісши потрійний удар по ринку: і по конкуренції, і по свободі вибору партнера і по вільному ціноутворенню.
- Нарешті Уряд не зробив нічого, для справжнього, а не передвиборного» вирішення проблеми безнадійних неплатників за електроенергію, як то КП «Вода Донбасу» і групи держшахт, що підлягають закриттю.( 5-го липня Уряд в чергове виділив з резервного фонду 100 млн. грн. для держшахт та заборонив відключати від енергопостачання КП «Вода Донбасу», однак чітко не визначив, хто за це платитиме).
До цього додайте передбачене Правилами ринку незбагненне рішення регулятора покласти витрати з диспетчеризації на генерацію, що штучно знижує конкурентоздатність вітчизняної електроенергії на зовнішніх ринках та, відповідно, штучно підвищує конкурентоздатність імпортованої електроенергії на внутрішньому ринку. Наразі маємо викривлений, спотворений до невпізнанності ринок, який навряд чи сприятиме зростанню продуктивності енергетичної галузі. Згідно з концепцією реформування ринку електроенергії, говорячи автомобільною термінологією планувалось сконструювати і побудувати сучасний потужний позашляховик, а спромоглись зібрати зняту з виробництва «волинянку», доукомплектовану саморобним причепом.
Сподіваюсь, що запуск ринку підштовхне усіх причетних до прискореного вирішення, як суто технічних так і стратегічних проблем розбудови ринку.

Теги