Ви зараз тут >07.02.2020 ГС «ПЕАУ» ЗА СКАСУВАННЯ ПЕРЕХРЕСНОГО СУБСИДІЮВАННЯ ПРИ ФОРМУВАННІ ТАРИФІВ НА ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ.

07.02.2020 ГС «ПЕАУ» ЗА СКАСУВАННЯ ПЕРЕХРЕСНОГО СУБСИДІЮВАННЯ ПРИ ФОРМУВАННІ ТАРИФІВ НА ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ.


eau's picture

By eau - Posted on 07 February 2020

Громадська спілка «Перша енергетична асоціація України» підтримує заяву міністра енергетики та захисту довкілля України О.Оржеля від 3 лютого щодо необхідності відмови від перехресного субсидіювання та приведення рівня цін на електроенергію для населення до рівня цін для промисловості.
Асоціація послідовно виступає за скасування перехресного субсидіювання, оскільки воно шкодить як промисловим, так і побутовим споживачам. Промисловість вимушена платити високу ціну за спожиту електроенергію, що збільшує вартість продукції, і, таким чином, знижує її конкурентоздатність на внутрішньому і світових ринках. У той же час, домогосподарства не мають належних стимулів до ощадливого використання електроенергії. Таким чином, чим більше ми стримуємо зростання тарифів для населення, тим важче відчуває себе економіка в цілому. У 2020 р. дотації населенню заплановані на суму більше ніж 45 млрд. грн.
Зараз для існування штучно занижених роздрібних тарифів для домогосподарств взагалі неможливо знайти раціонального обґрунтування. Традиційно вважається, що це механізм соціального захисту вразливих верств населення, простіше кажучи – сімей з низькими доходами. Однак, для найбідніших прошарків населення країни, а саме, отримувачів житлово-комунальних субсидій, - це до 40% усіх домогосподарств, рівень тарифів на електроенергію за ощадливого споживання (у межах існуючих норм) ніякого практичного значення не матиме. Адже збільшення тарифів автоматично збільшить субсидію і ніяк не вплине на суму платіжки, яку йому виставить для оплати постачальник електроенергії. Це відбувається через те, що частина плати за житлово-комунальні послуги, яку сплачує субсидіант (у тому числі за електроенергію), залежить від рівня отримуваного ним доходу і аж ніяк не від рівня тарифів на ці послуги. Насправді низький тариф на електроенергію - це пільга для домогосподарств з середнім, високим та надвисоким доходом. Ніякого відношення до захисту мало забезпечених вона не має і, за логікою, повинна бути скасована, як невиправдане для бідної країни марнотратство.
Таким чином, доцільність збереження перехресного субсидування домогосподарств через тарифи вельми сумнівна, а шкода від його існування очевидна. Причому цих шкод дуже багато. Ще одна, для прикладу, – це вилучення електроенергії, яку купують домогосподарства (30% загально споживання в Україні) з під дії ринкових механізмів та адміністрування її товарообігу у ручному режимі Урядом та Регулятором. Ця обставина, поряд з відсутністю такого важливого сегмента, як Ринок допоміжних послуг та наявністю постійно діючих недолугих прайскепів, спотворює Ринок елекроенргії до невпізнання і перетворює його з інструмента, заточеного на ефективність роботи енергетичних підприємств у гальмо для розвитку енергетики.
Ще одна важлива обставина. Вивільнені у зв’язку з підвищенням тарифів для домогосподарств кошти, повинні бути спрямовані на реалізацію давно назрілих в енергосекторі реформ. Зокрема, це впровадження стимулюючого тарифоутворення, зменшення для забудовників (інвесторів) плати за приєднання до мереж і таке інше, а не на банальний дирибан або проїдання, якого дехто з нетерпінням чекає. Зазначені реформи створять мотивацію для підвищення ефективності роботи енергокомпаній та сприятимуть залученню інвестицій. Це зміцнить економіку і через деякий час обов’язково обернеться додатковими благами для усіх українців без виключення: і багатих і бідних.