Ви зараз тут >02.05.2020 ПІДВИЩЕННЯ ТАРИФІВ НА ЗАЛІЗНИЧНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ПОГЛИБИТЬ І БЕЗ ТОГО БЕЗПРЕЦЕДЕНТНУ КРИЗУ В ЕНЕРГЕТИЧНІЙ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ

02.05.2020 ПІДВИЩЕННЯ ТАРИФІВ НА ЗАЛІЗНИЧНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ПОГЛИБИТЬ І БЕЗ ТОГО БЕЗПРЕЦЕДЕНТНУ КРИЗУ В ЕНЕРГЕТИЧНІЙ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 02 Травень 2020

Нещодавно у ЗМІ з’явилась інформація про наміри Міністерства інфраструктури України підвищити тарифи на залізничні вантажні перевезення шляхом затвердження нового договору на надання «Укрзалізницею» послуг з організації перевезень вантажів, а також зближення (вирівнювання) класів вантажів.

Громадська спілка «Перша енергетична асоціація України» наголошує, що в умовах світової економічної кризи та пандемії коронавірусу, коли на паузу поставлена робота багатьох галузей вітчизняної економіки, підвищення тарифів на залізничні перевезення завдасть нищівного удару по українському бізнесу. Особливо болісно підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення вдарить по електоренергетиці і вугільній галузі, які й без того переживають наймасштабнішу кризу за весь часи незалежності України. Фінансовий стан енергетичних компаній наразі є критичним, зупинені 95% шахт, в простій відправлені близько половини теплових електростанцій, зупиняються атомні блоки, оператори системи розподілу попереджають про ймовірність віялових відключень електроенергії.

У такій ситуації підвищення тарифів стане імпульсом, що підштовхне енергетику до прірви. А затвердження нового договору «Укрзалізниці» у поточній редакції, що передбачає збільшення вартості використання вагонів компанії, може призвести до подальшої відмови вуглевидобувних підприємств від вагонів «Укрзалізниці» та переорієнтації їх на більш гнучкий приватний парк, що бумерангом вдарить по самій залізниці.

Окрім цього «Укрзалізниця» також заявляє про зближення (вирівнювання) класів вантажів. Необхідно зазначити, що наразі, урахуванням декількох циклів перевезень, «Укрзалізниця» перевозить близько 60 млн. тонн вугілля на рік. Це складає близько 20% від загального обсягу вантажів, перевезення яких здійснює «Укрзалізниця». Більше 50% від перевезення вугілля становить транспортування енергетичного вугілля для потреб ТЕС, які, у свою чергу, забезпечують близько 30% генерації електроенергії в країні.

При вирівнюванні (тобто перенесенні вугілля з 1-го тарифного класу до 2-го) вартість перевезення вугілля помітно збільшиться: залізничний тариф для вугілля зросте на 43% (59 грн. за тонну без НДС). За експертними оцінками, це збільшить витрати на перевезення вугілля на 3,5 млрд. грн. на рік, що у свою чергу призведе до погіршення й без того катастрофічного фінансово-економічного стану вугледобувних підприємств, теплової генерації та енергетичної системи України в цілому.

Сьогодні у владних структурах та суспільстві у цілому існує консенсус щодо необхідності підтримки вітчизняної економіки в умовах світової економічної кризи та карантинних обмежень для того, щоб підприємства усіх галузей пройшли цей складний період з мінімальними втратами та мали можливість для швидкого відновлення. Підприємства енергетичної галузі, які й до карантину перебувала в глибокій кризі, тим більше потребують підтримки, а не додаткового навантаження, яке несе у собі зростання вартості перевезень. Адже надійне, без будь яких обмежень енергопостачання, є запорукою відновлення усіх без виключення галузей економіки країни.

За підсумками минулого року відзначається зниження індексу цін виробників промислової продукції, тому сьогодні практично уся промисловість переживає не кращі часи. З урахуванням цього, підвищення тарифів на вантажні перевезення може частково й покращить ситуацію в «Укрзалізниці», але погіршить несприятливе фінансово-економічне становище промисловості, особливо тих підприємств, на собівартість яких великий вплив мають транспортні витрати, як то теплова генерація і вугледобувні компанії. З огляду на задекларовану «Укрзалізницею» індексацію своїх тарифів на індекс цін промислових виробників, доцільно було б замість чергового підвищення знизити їх принаймні на 7,4% - на величину, на яку знизились ціни в промисловості за підсумками 2019 року.

Теги