Нещодавно Верховна Рада України прийняла в першому читанні законопроект №2386 «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії». Зокрема, документом передбачається запровадити механізми врегулювання боргів у розмірі близько 30 млрд грн, які накопичилися до введення нової моделі ринку електроенергії з 1 липня 2019 р., шляхом списання, взаємозаліків тощо.


Основною причиною виникнення таких боргів була і залишається наявність неплатоспроможних споживачів, яким держава зобов’язує енергетиків безоплатно постачати електроенергію. В останні півроку величезна нова заборгованість генерується також через фінансові дисбаланси, що виникли у зв’язку зі стрімким некерованим розвитком зеленої енергетики. Наразі проблема боргів в енергетиці тільки загострюється через уповільнення економіки та відповідне скорочення споживання електроенергії через карантин та світову економічну кризу.
Даний проект закону серед іншого передбачає докапіталізацію НАЕК «Енергоатом» та ПАТ «Укргідроенерго» на суму заборгованості перед ними «Енергоринку» за рахунок випуску облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП)». Відповідно до тексту документа, після збільшення статутного капіталу «Енергоатому» і «Укргідроенерго» кредиторська заборгованість “Енергоринку” перед зазначеними підприємствами буде списана з нього. Списанню також підлягає заборгованість державних підприємств вугільної галузі перед ДП «Регіональні електричні мережі» і ДП «Укрінтеренерго», а також заборгованість цих постачальників перед «Енергоринком». Крім механізму списання проект закону також впроваджує механізми взаєморозрахунків і поступки права вимоги.
Механізм взаємозаліків передбачає погашення заборгованості за електроенергію вугільних підприємств, підприємств водопостачання, що надають послуги на окупованих територіях Донецької та Луганської областей, а також заборгованості, яка виникла на оптовому ринку в зв’язку з постачанням до 30 квітня 2015 року електроенергії споживачам на неконтрольованій території.
Перша енергетична асоціація України вважає прийняття законопроекту № 2386 необхідним кроком, адже ситуація на ринку електричної енергії, що склалась через накопичення заборгованості, є однією з ключових проблем, яка руйнує енергетику країни. Крім того, погашення боргів є необхідною передумовою реформи ринку електроенергії, фінансового збалансування його роботи та фінансового оздоровлення енергетичної галузі країни в цілому.
Вирішення проблеми заборгованості, затвердження оновленого Прогнозного балансу електричної енергії на 2020 рік, створення Антикризового енергетичного штабу на чолі з Прем’єр-міністром України, а також реалізація першочергових заходів з врегулювання проблемних питань енергетичної галузі, що були прийняті на засіданні Антикризового енергетичного штабу 29 квітня 2020 року, мають дати відчутний імпульс, направлений на стабілізацію ситуації на ринку електроенергетики.
В цьому контексті необхідною є скоординована співпраця Уряду та Верховної Ради України з втілення у життя зазначених ініціатив шляхом ухвалення низки законодавчих та нормативних актів. Зокрема, у стислі терміни потрібно прийняти у другому читанні і остаточно проект закону № 2386, а також опрацювати та прийняти пакетні законопроекти № 2387, № 2388, № 2389, № 2390, що разом з законопроектом №2386 забезпечать відповідні зміни у законодавчій базі та уможливлять перехід на нову ринкову модель та сталі розрахунки і направлені на підвищення ліквідності генеруючих компаній та покращення їх фінансового стану.
Разом з тим, як свідчить вітчизняна практика, зазначені кроки здатні лише тимчасово вирішити проблему заборгованості на ринку електроенергії, оскільки не усувають причин її виникнення. Тому для забезпечення сталого фінансового оздоровлення і збалансування енергетичної галузі та недопущення періодичного відтворення ситуації з накопиченням заборгованості на ринку необхідно з застосуванням світового досвіду вжити заходів, які:
– по-перше, врегулюють проблему системних неплатників за спожиту електроенергію, перш за все, державних шахт та водоканалів;
– по-друге, усунуть фінансово-економічні дисбаланси, що виникають через некероване нарощування потужностей зеленої генерації, та забезпечать знаходження компромісних рішень щодо рівня та умов застосування зелених тифів, які не корелюються з сучасними практиками в європейських країнах та США.

ВРЕГУЛЮВАННЯ БОРГІВ – НЕОБХІДНА ПЕРЕДУМОВА ПОВНОЦІННОЇ РОБОТИ НОВОГО РИНКУ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ.