Ви зараз тут >25.01.2016 Громадське обговорення проекту Плану розвитку ОЕС України на 2016-2025 роки

25.01.2016 Громадське обговорення проекту Плану розвитку ОЕС України на 2016-2025 роки


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 25 Січень 2016

20 січня 2016 року на підстанції 750 кВ «Київська» відбулось громадське обговорення проекту Плану розвитку ОЕС України на 2016-2025 роки, розробленого ДП «НЕК «Укренерго» відповідно до Закону України «Про засади функціонування ринку електричної енергії».
У заході взяли участь керівники та фахівці ДП «НЕК «Укренерго», Міненерговугілля України, НКРЕКП, ДП «Енергоринок», суб’єктів ринку електричної енергії, представники громадськості, наукового та експертного середовища, засобів масової інформації.
З презентацією щодо поточного стану в ОЕС України виступив Головний диспетчер – начальник оперативно-диспетчерського управління ДП «НЕК «Укрненерго» Віталій Зайченко. Основні положення проекту Плану розвитку презентував Заступник директора НТЦЕ з питань розвитку електроенергетики Олександр Болдирєв. Перспективи розвитку об’єктів магістральних електричних мереж ОЕС України та електростанцій на ВДЕ доповів начальник служби перспективного розвитку ОЕС України Антон Зоркін. Попередні висновки Дослідження можливості паралельної роботи української та молдовської енергосистем з європейською енергосистемою ENTSO-E представив Начальник служби євроінтеграції В’ячеслав Салимон.
Від ВГО «Енергетична Асоціація України» в обговоренні взяли участь Президент Асоціації Василь Котко та віце-президент Олександр Рогозін.
В своєму виступі, В.Котко відмітив наступне:
1.Загальна оцінка Плану. Енергетика України, стає більш прозорою і зрозумілою, як для учасників ринку, так і для суспільства у цілому. Розробкою цих Планів НЕК Укренерго заявив про себе, як про Системного оператора Ринку електроенергії, що відповідає не тільки за роботу своєї компанії, але й за ОЕС України у цілому. У порівняні з минулим роком проект Плану став значно якіснішим.

2.Аналіз виконання Плану минулого року. План розвитку ОЕС України , як минулого, так і цього року розроблено « з метою реалізації завдань і заходів щодо розвитку ОЕС України». Разом з тим аналізу розвитку ОЕС документ не містить. Розділ « Аналіз функціонування ОЕС України» надто статичний. Це картинка на зараз. Оскільки Плани оновлюються щорічно доречно розкрити зміни в ОЕС за рік, що минув, що зроблено з запланованого, а що не вдалось і чому.
3.Розвиток генерації ТЕС і ТЕЦ та дотримання екологічних норм. Нарешті Україна почне будувати нові енергоблоки на ТЕС (2 блоки по 360 мгВт у 2020 та 2022 р. р. в ГК Донбасенерго). За 10 років планується також реконструювати 41 енергоблок. З цього можна зробити висновок що до існуючих 2-х- 3-хблоків на ТЕС, що вже зараз повністю відповідають нормам ЄС по забрудненню навколишнього середовища, додадуться принаймні 2 нові блоки по 360 мгВт на ЦКШ.
План передбачає також реконструкцію 41 енергоблоку на ТЕС України. Але тільки Центренерго повідомляє, що по 7 з 12 енергоблоків, які планується реконструювати, буде встановлена сіркоочистка. По 34 енергоблоках зазначається, що у результаті реконструкції буде збільшена потужність, а щодо покращення екології - ні слова.
Зобов’язання щодо приведення викидів у навколишнє середовище до 2018 р. до нормативів ЄС , взяті на себе Україною у міжнародних договорах, явно не будуть виконані. Однак приводити свою теплову електроенергетику до нормативів ЄС все дно прийдеться. І пер за все це потрібно Україні, щоб не травити власних громадян, а також рослинний і тваринний світ країни.У зв’язку з цим пропозиція:
а) у наступних 10-річних планах питання виходу на норми ЄС по забрудненню навколишнього середовища у ході реконструкції повинні стали для ГК ТЕС та ТЕЦ обов’язковими для відображення .
б)треба на рівні Закону визначити граничні терміни для виконання європейських норм по забрудненню. Після цього строку компанія буде зобов’язана вивести такий блок на рівень норм ЄС щодо забруднення, або вивести блок з експлуатації, або, як варіант, платити великі штрафи, які б зробили експлуатацію блоку без очистки економічно не вигідною.
Інакше, ті хто зробив очистку і вклав у це великі кошти, стануть менш конкурентоздатними, ніж ті компанії, які будуть продовжувати забруднювати навколишнє середовище
4. Переведення ТЕЦ з природного газу на вугілля та інші види палива.На ТЕЦ планується побудувати 8 нових енергоблоків, тільки 1 з яких на ЦКШ, тобто точно вугільний. По решті і нових і реконструйованих ТЕЦ інформації про паливо, на якому вони будуть працювати нема. Враховуючи заявлену необхідність переводу ТЕЦ з Природного газу на вугілля чи інші альтернативні види палива, пропоную щоб, починаючи з наступного 10-річного плану, ці питання у обов’язковому порядку знайшли своє відображення як у самому Плані , так і у відповідному додатку до нього.
5. Забезпечення виконання 10-річного Плану розвитку ОЕС України.Наша вітчизняна більш ніж 20-річна історія вчить нас, що запланувати і реально досягти запланованого – це дві «одеські великі різниці». Більшість планів, у т.ч. 10-річний План розвитку ОЕС, не носить юридично зобов’язуючого характеру. У цьому відношенні у НАС тепер усе так як і у НИХ. Під НИМИ мається на увазі розвинуті країни Європи і США. Враховуючи, що свої плани ВОНИ, як правило виконують на 100% без будь якого примусу, а виключно базуючись на інтересі учасників процесу, нам теж необхідно відпрацьовувата економічні механізми, які б забезпечували 100% - ву впевненість у тому, що заплановане буде виконано.

1)Основним інструментарієм забезпечення функцій Системного оператора, зокрема, забезпечення балансу виробництва і споживання є допоміжні послуги. Наразі, за відсутності повноцінного ринку допоміжних послуг цей інструментарій використовується тільки формально.
Повноцінний Ринок допоміжних послуг треба якомога швидше запровадити, шляхом затвердження методики визначення плати за ці послуги, та інших супутніх документів. Дуже важливо долучити до регулювання графіку навантаження споживачів.
2)Друга ключова умова виконання Плану, зокрема щодо будівництва та реконструкції енергоблоків,- це Забезпечення повернення інвестиції через тарифний механізм, Правила ринку та Ринок допоміжних послуг.
Для успішної реалізації 10 -річного Плану розвитку ОЕСконче необхідно завершити роботу щодо цих двох завдань у поточному році з тим, щоб з 2017 р. разом з повномасштабним Ринком електроенергії на основі прямих контрактів мати повноцінний Ринок допоміжних послуг та Механізм окупності інвестиції у будівництво та реконструкцію енергоблоків ТЕС.
О.Рогозін в своєму виступі наголосив на наступному:

Проект, що обговорюється, відображає суттєвий прогрес у порівнянні з минулорічним проектом. Зокрема, з’явився розділ з інтеграції ОЕС України з енергосистемою Європи, прогноз балансу потужності тощо. Презентації проекту також є набагато інформативнішими та наочними, ніж торік.
На нашу думку, подальше удосконалення Плану розвитку має відбуватись в трьох напрямках:
- більше обгрунтованості,
- більше висновків,
- більше наочності.
Більше обгрунтованості – це наведення в тексті всіх необхідних посилань та припущень, забезпечення актуальності вихідних даних, максимальне застосування моделювання, наявність та актуальність техніко-економічних обгрунтувань.
Більше висновків – це наведення висновків по кожному розділу та Плану в цілому, зокрема, щодо проблем, ризиків, достатності запланованих заходів та визначення їх пріоритетності, як мінімум, в частині розвитку магістральних мереж. Наприклад, баланс потужності має містити не лише складові, що відповідають балансу електроенергії, але й рядки «ремонт», «реконструкція», «резерв потужності гарячий», «резерв потужності холодний», на підставі яких необхідно зробити висновок щодо достатності або недостатності потужностей, у т.ч. регулюючих тощо.
Більше наочності – це удосконалення представлення даних, зокрема, в частині збільшення графічного, табличного та схемного способів відображення. загальне підвищення «читабельності» документу, який має стати зрозумілим не лише для обмеженого кола фахівців, але й для всіх зацікавлених осіб, у т.ч. потенційних інвесторів, експертів, суспільства в цілому.

Теги