Ви зараз тут >21.09.16 Щодо реструктуризації НАК «Нафтогаз України»

21.09.16 Щодо реструктуризації НАК «Нафтогаз України»


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 21 Вересень 2016

Міністерством економічного розвитку і торгівлі України (далі Міністерство), як загальними зборами НАК «Нафтогаз України» (далі Компанія), 7 вересня було видано наказ №1478 (далі – Наказ), яким затверджено нову редакцію Статуту Компанії. Ці зміни стосувались повноважень акціонерних зборів «НАК Нафтогаз України». Відповідно до Наказу до повноважень зборів були віднесені функції контролю над оператором ГТС, зокрема, обрання голів та членів наглядової ради та правління; затвердження статуту, фінансового плану, бізнес-плану та інвестиційної програми компанії, вирішення питання управління ГТС. Реакція Компанії була блискавичною та давала привід вважати, що це питання є питанням життя чи смерті. Міністерство звинуватили в усіх існуючих і не існуючих гріхах.
В аргументації щодо необхідності відміни Наказу, Андрій Коболєв використовував улюблену «страшилку» щодо програшу Компанією на користь "Газпрому": "Найбільший і найстрашніший наслідок, який ми можемо отримати - це відмова Стокгольмського арбітражу від розгляду транзитної справи проти "Газпрому". У цій справі "Нафтогаз" вимагає від "Газпрому" 12 млрд. доларів, введення можливості віртуального реверсу, гарантування транзиту газу на майбутнє, переведення контракту на нового оператора і багато ще чого".
Рішення МЕРТ може суттєво ускладнити подальші переговори Нафтогазу із західними партнерами, які не розуміють логіку такого кроку", – заявив головний комерційний директор Групи Нафтогаз Юрій Вітренко.

За інформацією прес-служби НАК, така зміна статуту поставила під загрозу укладення "Нафтогазом" кредитної угоди з залученням Світового банку на суму 500 млн.дол., є порушенням умов за кредитною угодою з ЄБРР і потенційним дефолтом по заборгованості, гарантованої державою: "Цей План не передбачає такого заходу, як прийняття рішення про зміну контролю над Укртрансгазом. Все, що передбачено по відношенню до Укртрансгазу, – це доручення МЕРТ "рекомендувати Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України" утворити в ПАТ "Укртрансгаз" наглядову раду у кількості п’яти осіб з рядом умов.

Метою такої компанії було натиснути на Уряд та домогтися відміни Наказу, повернувши НАК «Нафтогаз»у контроль над фінансовими потоками ПАТ «Укртрансгаз», а заразом і вирішити питання заміни голови правління, конфлікт з яким триває вже значний час. На даний час мета частково досягнута (Наказ відмінено).
Але ж по суті справи: Наказ Міністерства в дійсності міг стати першим реальним кроком України на шляху реалізації положень третього енергетичного пакету ЄС в частині незалежної діяльності оператора ГТС та кроком до створення дійсно конкурентного ринку газу в Україні, шляхом виведення «Укртрансгаз», з під ручного управління НАК «Нафтогаз України».

Згідно норм третього енергетичного пакету, мета відокремлення (unbundling) - це мінімізація впливу вертикально-інтегрованих компаній на енергетичний ринок шляхом розділення функцій транспортування, постачання та видобутку. «НАК Нафтогаз України», є вертикально інтегрованою компанією і одночасно займається видобутком, транспортуванням та постачанням природного газу. При цьому, Компанія займає монопольне становище на ринку природного газу і зловживає ним, про що неодноразово наголошувала Асоціація. Більш того, останнім часом Компанія здійснює безпосереднє управління ПАТ «Укртрансгаз», що прямо заборонено положеннями Директиви 2009/73/ЄС. Компанія ніколи не була прозорою та зрозумілою в своїх діях.

Відповідно до Наказу ПАТ «Укртрансгаз» отримала б риси дійсно незалежної компанії. Незалежної від діяльності, інтересів та прямого втручання в роботу з боку Компанії. Щодо тверджень, що Міністерство одночасно не може контролювати Компанію та ПАТ «Укртрансгаз», то слід розуміти, що це не було б закінченим процесом відокремлення, а лише кроком на цьому шляху.
Щодо можливих проблем з кредитами, або навіть дефолту то необхідно зауважити, що таке твердження НАК «Нафтогаз України», на нашу думку, виглядає достатньо сумнівно. Єдиним акціонером ПАТ «Укртрансгаз» залишається НАК «Нафтогаз України», структура капіталу, ліквідність підприємств, існуючі договірні відносини щодо транспортування газу та його транзиту не змінюються, кінцевим власником залишається держава в особі Кабінету Міністрів України. Свідоцтвом на користь позиції Компанії могла б бути наявність відповідних положень в кредитних угодах, але про це Компанія не повідомляла.

Такі ж саме сумніви викликають і посилання на можливу відмову в розгляді транзитної справи Стокгольмським арбітражем. Логіка можливої відмови і її чинники незрозумілі. Тож, твердження з боку керівника НАК «Нафтогаз» є, а обґрунтування немає.

Створюється враження, що НАК «Нафтогаз» або свідомо блефує, або приховує інформацію, захищаючи власні інтереси. Це зрозуміло, але суспільству незрозуміло, чи співпадає це з інтересом держави?

Всі ці події щодо Наказу не коштували б коментаря, якби не одна обставина. Прийняттям плану дій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 496, початок діяльності нового незалежного Оператора ГТС по суті відкладається на невизначений термін, що означає відкладання на невизначений термін виконання Україною своїх зобов’язань перед ЄС (в частині відокремлення діяльності з транспортування та зберігання (закачування, відбору) природного газу) та подовження ручного управління ПАТ «Укртрансгаз» з боку НАК «Нафтогаз України».

Тому, на думку Асоціації, Міністерством було здійснено вірний крок в бік кардинальної зміни на краще в частині реалізації положень третього енергетичного пакета та обмеження впливу Компанії на оператора ГТС. Хоча в результаті обговорень Наказ і був скасований, але відповідно до повідомлення на Урядовому порталі, було також прийнято рішення про створення робочої групи під керівництвом віце-прем’єр-міністра Володимира Кістіона, яка вже почала напрацьовувати конкретні кроки по розділенню (unbundling) НАК «Нафтогаз України», передачі управління Компанією від Міністерства до Кабінету Міністрів України. І це є добра новина, яка дає надію, що Україна таки піде шляхом створення дійсно прозорого, конкурентного ринку природного газу.

Теги