Ви зараз тут > 04.10.2016 Щодо впровадження положень Закону України «Про ринок природного газу»

04.10.2016 Щодо впровадження положень Закону України «Про ринок природного газу»


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 04 Жовтень 2016

30.09.16. були проведені консультації з громадськістю – засідання за круглим столом на тему: «Стан імплементації Закону України «Про ринок природного газу». Консультації організовані і проведені Національною Комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. З доповіддю виступила директор департаменту із регулювання відносин у нафтогазовій сфері Рябуха Т. В. В обговорені взяли участь: представник ВГО «Енергетична Асоціація України» Меркушов В.Т., від громадської організації «Союз учасників лібералізації газового ринку» Бакулін О.Ю. та Яковлева М.В., від ГС «Асоціації газового ринку України Овдієнко О.В., а також представники операторів газотранспортної та газорозподільчих систем, НАК «Нафтогаз України» та незалежні експерти. Наводимо тези виступу директора з питань нафтогазового комплексу ВГО «ЕАУ» Меркушова В.Т.:
Хочу подякувати авторам ідеї провести Громадські слухання з цього болючого та надзвичайно важливого питання.
Аналізуючи стан імплементації Закону «Про ринок природного газу» не можна не відмітити роботу, проведену з цього питання фахівцями НКРЕКП і перш за все департаментом із регулювання відносин у нафтогазовій сфері. 1 жовтня 2015 року старий Закон був анульований – ринок залишився без правил. А новий закон, давайте погодимось, є декларативним, практично без норм прямої дії. Проте, завдяки діям Комісії, яка підготувала та прийняла величезну кількість підзаконних актів, у тому числі концептуально нових, надзвичайно складних, (Кодекси), вдалося врегулювати значну частину взаємовідносин на ринку газу. І заслуга в цьому саме цього департаменту. Але, у той же час, стан імплементації Закону залежить не тільки від дій регулятора. Частина важливих положень, передбачених Законом для реалізації норм Третього енергетичного пакету, залишилась практично без реалізації.
Я маю на увазі:
- створення умов для вільної торгівлі газом;
- відокремлення оператора ГТС (моделі відокремлення OU, ISO);
- введення системи надання послуг по точкам входу/виходу;
- проведення аукціонів на точках входу/виходу на міждержавних з'єднаннях та інше.
У той же час, за рік дії Закону з’явились нові, дещо інші, реалії: так звана “ринкова” ціна на природний газ для населення, встановлена в кабінеті, яку ніхто не може обґрунтувати, багатомільярдні бюджетні субсидії населенню, продовжується практика зловживання монопольним становищем НАК «Нафтогаз України», практично заморожений процес відокремлення незалежного оператора і багато чого іншого – “нового”! Стисло по черзі:
Після прийняття Закону, Енергетична Асоціація України наголошувала про можливі наслідки та робила застереження при його введені та функціонуванні, а саме:
1.Щодо непрогнозованого зростання ціни газу. Не буду повторюватись, але в умовах невизначеності в законі щодо ліцензування діяльності з постачання природного газу на ринку фактично діє постачальник з домінуючими обсягами поставок, який, відповідно до законодавства, скуповує 80% газу внутрішнього видобутку. Цей відомий всім постачальник в ручному режимі здійснює управління оператором газотранспортної системи та практично і визначає ціну на ринку газу, - іншого чекати не доводиться. А перший поштовх в справі непрогнозованого зростання ціни дала НКРЕКП, коли з 01 квітня 2015р встановило ціну на газ для населення на рівні 7188 грн./за 1000 куб. м. ( 3600 у опалювальний період), яку так і не змогло переконливо обґрунтувати. Наслідки такого “регулювання” з’являться, на нашу думку, уже найближчим часом цієї зими.
2.Щодо неврегульованості відносин між учасниками ринку. Розробка та затвердження величезної кількості підзаконних актів, недосконалість їх перших редакцій та затримка з їх прийняттям це пряма дорога до порушення прав учасників ринку, у т.ч. споживачів. На практиці так і сталося, взаємовідносини між НАК «Нафтогаз України» та тепло і газопостачальними компаніями в частині умов продажу газу, підписання протоколів по субсидіям красномовно свідчать про цілу низку серйозних проблем, які на сьогодні далекі від вирішення і вкрай негативно впливають на газову галузь і не тільки. Багатомільярдні віртуальні фінансові потоки у вигляді субсидій продовжують спотворювати реальну економіку галузі, деструктивно впливають на роботу суб’єктів ринку газу, створюючи умови для зловживань .Фактично іде перекачування коштів із бюджету до того ж НАК «Нафтогаз» України. Система субсидій в існуючому вигляді не стимулює споживачів до енергозбереження, а діє якраз навпаки і, на сьогодні, є реальним гальмом реформ в енергетиці.
3. В Україні практично зупинився процес створення незалежного оператора газотранспортної системи. Як і раніше, повний контроль та ручне управління Укртрансгазом здійснює НАК «Нафтогаз України». А виходячи з плану відокремлення оператора, затвердженого Постановою КМУ № 496, цей процес відкладається на невизначений термін - до остаточного рішення Стокгольмського Арбітражу. Можливо, ми чогось не знаємо, що знають у високих кабінетах, але суспільство потребує пояснень. Єдина надія, яка з’явилася, це перепідпорядкування НАК «Нафтогаз» України КМУ, яке нещодавно відбулося. Невизначеності в цьому питанні додає і невластива для вітчизняного законодавства варіантність та розмитість окремих статей закону. Маю на увазі положення статей 23 та 27 по відокремленню оператора, та їх взаємне посилання щодо власника газотранспортної системи, на що теж вказувала Асоціація.
Внесли “свій вклад” у справу дестабілізації ринку газу і окремі рішення НКРЕКП.
- Недолугими та незрозумілими є дії Національного регулятора по впровадженню тарифної моделі вхід- вихід для транспортування природного газу. Хто небудь в державі може сказати, впроваджені тарифи діють чи ні? А якщо діють, то чому вибірково, не для всіх? Сер’йозні фінансові наслідки від такого впровадження, якщо не буде ніяких змін, можуть настати для нашого оператора «Укртрансгаз».
- Не впроваджена тарифна модель для визначення тарифів на розподіл в залежності від резервування потужності (абонентська плата), відкладено впровадження стимулюючого регулювання.
- Безвідповідальною та популістською була ініціатива керівництва НКРЕКП щодо зменшення норм споживання газу для побутових споживачів, які споживають газ без приладів обліку та обсягів ВТВ, передбачених в тарифах на транспортування. Історія з судами, відмінами постанов, поверненням до обсягів ВТВ більших ніж вони були до їх перегляду і т. ін. всім відома, повторюватись не буду.
- До кінця непродуманим, на наш погляд, було рішення Комісії, щодо побудинкового обліку природного газу. Не виконані норми закону України «Про комерційний облік природного газу». (До 01.01.16 року не встановлено облік абонентів, які споживають газ для підігріву води та приготування їжі). Впевнений, що і наступна норма закону, щодо обліку природного газу усіма категоріями споживачів до 01.01.18 року не буде виконана.
- Важко пояснити різні підходи НКРЕКП щодо формування фонда оплати праці при розрахунку тарифів для різних видів діяльності. Попри досягнутих домовленостей у ході проведених переговорів та листування з цього питання, конкретних дій нема.
- Немає помітних зрушень і в справі створення ринкових інститутів, зокрема таких як біржа, спотова торгівля і т.ін.
Це далеко не повний перелік питань, які виникають і про які говорять на різних рівнях, але найгірше в цьому те, що ніхто цих очевидних зауважень не чує і не хоче чути - ні Міністерство, ні Уряд, ні Комісія, не впевнений, що почують і сьогодні!!!
Підсумовуючи, можна сказати, що помітних позитивних змін (у тому числі для споживачів України) на ринку природного газу, за період дії закону, практично не відбулось, крім диверсифікації поставок газу, яка була здійснена, перш за все, завдяки фахівцям компанії Укртрансгаз і про, яку так багато говорять топ менеджери НАК «Нафтогаз України». Такий висновок співпадає також із думкою більшості експертів, аналітиків та суб’єктів ринку природного газу.

Теги