Ви зараз тут >17.10.2016 Помилки приватизації українського енергосектора та які висновки для заключного етапу приватизації можна зробити

17.10.2016 Помилки приватизації українського енергосектора та які висновки для заключного етапу приватизації можна зробити


Зображення користувача eau.

By eau - Створено 17 Жовтень 2016

11 жовтня у Комітеті ПЕК ВР України відбулись слухання на тему «Шляхи вдосконалення процесу приватизації та залучення приватного капіталу до об’єктів паливно-енергетичного комплексу України.
Відкрив засідання в. о. Голови Комітету О.Домбровський. У слуханнях взяли участь і виступили: О.Бєлькова заступник Голови Комітету ПЕК ВР України; П.Різаненко, заступник голови Спеціальної контрольної комісії з питань приватизації ВР України; Ш.Білоус, Голова ФДМ; Д.Лабоженко, заступник Міністра енергетики і вугільної промисловості України; Д.Вовк, Голова НКРЕКП; Ю.Ковалів, перший заступник Міністра економ розвитку і торгівлі.
У слуханнях взяв участь і виступив Президент ВГО «Енергетична асоціація України» В.Котко, тези виступу якого наведені нижче:

I. У процесі приватизації енергосектора було допущено багато важких помилок, негативні наслідки яких країна зможе подолати не скоро:
1. Переважна більшість нафтопереробних заводів у ході приватизації продані (передані) російським компаніям, які надалі зробили все щоб вони були зупинені.
2. Приватизація газорозподільних компаній була не прозорою. Як наслідок, у ній не взяв участь жодний європейський чи американський інвестор.
3. В електроенергетиці у 2001 році відбулась дійсно прозора і дійсно успішна приватизація шести енергорозподільчих компаній. Дві з 6 енергорозподільчих компаній за живі кошти відкрито і прозоро купила одна з найбільших енергокомпаній світу – американська «AES». Однак американці з українського енергоринка пішли. Це укріпило думку багатьох потенційних інвесторів на Заході, що в Україні не можна успішно працювати.
У той же час, Україні конче необхідні інвестори, які, примножуючи свої статки, при цьому би не грабували, а розбудовували лраїну. Найкраще для цієї ролі підходять крупні транснаціональні корпорації, або великі компанії ЄС чи США. Саме інвестиції таких корпорацій перетворили голий і босий Китай у другу економіку світу та посприяли розквіту Польщі та інших східноєвропейських країн.
II. Фонд державного майна України наразі декларує бажання залучити на завершальній стадії приватизації крупних, стратегічних інвесторів з Заходу. При цьому робиться занадто мало, щоб такого інвестора сюди привабити, бо з нашою репутацією треба чимало попрацювати, щоб у інвестора з’явилось бажання заводити сюди гроші.
III. Мінімально необхідні передумови для досягнення задекларованих цілей на завершальному етапі приватизації енергосектора:
1) залучити відомий західний інвестбанк, завданням якого стала б розкрутка підприємств, що приватизуються, ознайомлення потенційних інвесторів з тими позитивними кроками у законодавстві, що уже зроблені, та з планами щодо розбудови енергоринку.
2) усунути невизначеність щодо фундаментально важливих для будь якого нормального інвестора питань:
 Президенту завершити процедуру набуття чинності Закону України «Про НКРКП», іншими словами підписати його,
 Парламенту прискорити прийняття готового на 85 % закону «Про ринок електроенергії»,
 НКРКП завершити багаторічну епопею з впровадженням для енергорозподільчих компаній методології стимулюючого тарифоутворення.
3) Оскільки велике коло питань, що регулюють процес приватизації та умови майбутньої роботи потенційного інвестора в Україні, поза компетенцією ФДМ, Уряду необхідно безпосередньо долучитись до цієї роботи. Зокрема, доцільно створити робочу групу високого рівня на чолі з віце-премєром, завданням якої стали б щотижневі зустрічі з потенційними інвесторами для вирішення питань, які виникатимуть у них у процесі ознайомлення з об’єктами приватизації, правилами та законодавством, що регулюють процес приватизації та умови їх майбутньої роботи в Україні.
1V.Два коментаря з питань, піднятих попередніми спікерами:
 О. Домбровським, щодо негативного впливу на процес приватизації величезної заборгованості споживачів перед енергорозподільчими компаніями, останніх перед ДП «Енергоринок», та ДП»Енергоринок» перед генерацією.
 Д.Вовком, щодо впровадження стимулюючого тарифоутворення для енергорозподільчих компаній, зокрема щодо застосування єдиної ставки рентабельності у розмірі 19% на «старі» і «нові» інвестиції.
Щодо проблеми боргів за електроенергію. Наявність дебіторської і кредиторської заборгованості у обленерго не є непереборною перепоною для їх успішної приватизації, хоча і вплине на ціну їх продажу. У той же час критичним є постійне відтворення цієї проблеми, через наявність груп споживачів, відключення яких через несплату за поставлену електроенергію законодавчо заборонено, і які, в основному, й формують левову частку боргів. Це державні шахти та бюджетна сфера, які належать державі і гарантувати платежі яких повинна держава, та теплокомуненерго, фінансова незбалансованість яких є наслідком тарифної незбалансованості та неефективного менеджменту. Інструменти для вирішення тарифної незбалансованості у руках регулятора. Саме держава і регулятор повинні знайти якнайшвидше вирішення цих проблем, що зніме цю перепону на шляху до приватизації енергопостачальних компаній.
Щодо стимулюючого тарифоутворення. ВГО «Енергетична асоціація України» є чи не найдавнішим і найпалкішим прихильником методології стимулюючого тарифоутворення. Однак ми висловлюємо застереження щодо можливості і доцільності впровадження методології у запропонованому вигляді, зокрема з єдиною ставкою рентабельності у розмірі 19%.
Пер за все нагадаю, що на протязі останніх років принаймні двічі введення у дію повністю підготовлених і погоджених рішень щодо впровадження стимулюючого тарифоутворення різні Уряди України відміняли через ймовірне зростання тарифів на електроенергію для кінцевих споживачів. Це при тому, що планувались дві ставки рентабельності: 0%,1% та 2% (відповідно на перший, другий та третій рік першого регуляторного періоду) – на «старі» інвестиції та 14,79% - на нові інвестиції. Зараз планується єдина і набагато вища ставка рентабельності, що відповідно потягне за собою набагато більше підвищення тарифів для кінцевих споживачів електроенергії. Є ряд інших факторів, які також будуть працювати на підвищення кінцевих тарифів на електроенергію, зокрема, у короткостроковій перспективі – ймовірне використання природного газу замість антрацитового вугілля на ТЕС. У довгостроковій перспективі - це дороговартісні заходи щодо приведення екологічної складової роботи генкопаній ТЕС до європейських нормативів. У цілому це може зламати хитку тенденцію до виходу економіки з кризи і тим самим дискредитувати саму ідею впровадження стимулюючого тарифоутворення.
У зв’язку з цим, на нашу думку, до єдиної ставки рентабельності доцільно рухатись поступово, підвищуючи на 2-3 пункти з кожним новим регуляторним періодом ставку на «старі» інвестиції та відповідно знижуючи ставку на «нові» інвестиції.

Теги