Ви зараз тут >Blogs / eau's blog / Щодо ринкового підходу до визначення «зелених» тарифів на електроенергію, вироблену з альтернативних джерел енергії

Щодо ринкового підходу до визначення «зелених» тарифів на електроенергію, вироблену з альтернативних джерел енергії


eau's picture

By eau - Posted on 09 June 2015

Розвиток виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії (АДЕ) був ініційований у 2009 році шляхом внесення до Закону України «Про електроенергетику» (далі – Закон) змін, які запровадили встановлення для об’єктів енергетики, що виробляють електроенергію з АДЕ, «зелених» тарифів. Рівень останніх прив’язаний до курсу гривні до євро та залежить від джерела енергії (сонячна, вітрова, гідро енергія тощо) та терміну вводу ЕС в експлуатацію. Закон неодноразово зазнавав змін, зокрема, щодо порядку врахування української складової при будівництві ЕС, рівнів «зелених» тарифів тощо, однак рівень цих тарифів залишається в рази вищим, ніж рівень тарифів традиційних виробників (теплових, атомних та гідроелектростанцій).
Разом з тим, в Україні як на час запровадження «зелених» тарифів, так і зараз відсутні серйозні наукові дослідження і, відповідно, наукове обґрунтування визначених Законом рівнів «зелених» тарифів.
Внаслідок цього, в суспільстві склалось стійке враження щодо лобістського характеру Закону та сумніви щодо доцільності розвитку альтернативної енергетики взагалі. Сприяє цьому також динамічні зміни на ринку технологій виробництва електроенергії з АДЕ, зокрема, здешевлення основного обладнання, особливо у сфері виробництва електроенергії із сонячного випромінювання. Крім того, хоча «зелені» тарифи широко використовуються у світі для стимулювання розвитку генерації з АДЕ, загальносвітовим трендом є її «втягування» в конкурентні ринки («зелені» сертифікати тощо).
Таким чином, концепція визначення безпосередньо Законом рівня «зелених» тарифів не відповідає викликам часу та потребує зміни.

Одним із можливих механізмів є запровадження конкурсного відбору нових генеруючих потужностей з АДЕ за «зеленим» тарифом.

Суть механізму виходить з того, що розвиток виробництва електроенергії з АДЕ не є самоціллю, а лише одним із засобів вирішення проблем енергетичної безпеки та екології, розвитку новітніх технологій. Тому такий розвиток має в певному сенсі бути плановим, тобто стимулюватись високими тарифами мають не всі бажаючі, а лише ті, хто здатний побудувати необхідні потужності за мінімальну ціну.
Механізм передбачає внесення до Закону положень щодо запровадження для нових об’єктів з АДЕ з 2017 року (для ВЕС – з 2018 року) наступного порядку:
1. «Зелений» тариф по кожному типу генерації отримуватимуть нові об’єкти загальною потужністю не більше потужності, визначеної Національним планом дій для кожного типа генерації з АДЕ (Розпорядженням КМУ №902-р від 01.10.2014 затверджено такий план до 2020 р). Решта нових об’єктів АДЕ можуть також будуватись, але працюватимуть в ринку на загальних ринкових засадах,
2. Рівні «зелених» тарифів, наведені в Законі для нових об’єктів визначаються як максимально можливі рівні,
3. «Зелений» тариф для нових об’єктів по кожному типу генерації щорічно визначається системним оператором (СО, зараз – НЕК «Укренерго») на конкурентних засадах. Одна з можливих форм конкурсу – редукціон, який проводиться окремо для кожного типу генерації:
3.1. Конкурс починається з конкурсної ціни, що дорівнює максимально можливому рівню «зеленого» тарифу, визначеного Законом для даного типу генерації. Заявники подають пропозиції щодо потужності своїх об’єктів.
3.2. У разі, якщо загальна потужність об’єктів заявників є меншою, ніж загальна потужність, передбачена Національним планом дій, ці заявники визначаються переможцями конкурсу і отримують право на «зелений» тариф на рівні конкурсної ціни для об’єктів заявленої ним потужності.
3.3. У разі, якщо загальна потужність об’єктів заявників є більшою, ніж загальна потужність, передбачена Національним планом дій, конкурсна ціна зменшується на визначену величину (наприклад, 1% від визначеного Законом максимально можливого рівня). Всі заявники знову подають пропозиції щодо потужності своїх об’єктів.
Пп.3.2-3.3. повторюються.
4. Переможці конкурсу включаються СО в десятирічний план розвитку ОЕС України як такі, що мають право на «зелений» тариф,
5. Після введення об’єкту переможця конкурсу в експлуатацію, НКРЕКП йому встановлює «зелений» тариф на рівні, визначеному в результаті конкурсу, на 10-тирічний строк (але не довше 2030 року). Після закінчення цього строку об’єкт має працювати на ринку на загальних ринкових умовах.
Запропонований підхід має ознаки існуючого в світі підходу, так званого управління чергою. Він прямо не оптимізує місця розташування об’єктів, але дозволяє запобігти «перестимулюванню» інвесторів, особливо у разі, якщо визначений Законом рівень тарифів є суттєво вищий за об’єктивний.

Олександр Рогозін