Ви зараз тут >


Зображення користувача eau.

18.11.2016 Щодо запровадження в Україні енергетичного Омбудсмена

16 грудня цього року відбулось засідання Громадської Ради при НКРЕКП, на якому розглянуто питання: «Енергетичний омбудсмен – модний тренд чи нагальна необхідність для України». У засіданні взяли участь члени НКРЕКП Володимир Євдокімов, Руслан Машляківський та Вікторія Морозова, радник Міністра енергетики та вугільної промисловості Сергій Чех, головний експерт АМКУ О. Нечитайло, керівники структурних підрозділів апарату Комісії та енергетичних підприємств, представники громадських організацій.
Відкрив засідання та виступив з вступним словом Голова Громадської Ради при НКРЕКП, Президент ВГО «Енергетична Асоціація України» Василь Котко, тези виступу якого наведені нижче:

1. Якість обслуговування, рівень культури взаємовідносин Споживач-Постачальник енергопослуг в Україні є далеко не найвищим серед європейських країн, а градус цих взаємовідносин - далеко не найнижчим. Проблеми цих взаємовідносин додають вагомий внесок у рівень соціальної напруги, який в Україні і без того перманентно високий.
2. В основі поганих взаємовідносин - неналежна якість послуг. Причиною цього є монопольне становище постачальника послуг, яка позбавляє його необхідної мотивації, що має місце у конкурентному середовищі; історична традиція, обмеженість ресурсної бази постачальника через занижені тарифи. Слабкість ресурсної бази постачальника ще більш посилюється низькою платіжною дисципліною споживачів, та недосконалим законодавством.
Свій вклад у низьку якість послуг вносить і споживач:
- через низьку платіжну дисципліну, як через бідність, так і через безвідповідальність, що сильно зросла за роки незалежності та підживлюється популістськими кроками уряду та парламенту (відміна пені та штрафів за несвоєчасну оплату послуг, розстрочка тощо.)
- через нездатність споживача, перш за все домогосподарств та дрібних підприємців, належним чином відстоювати свої права.

Зображення користувача eau.

15.11.2016 Щодо внесення змін до Методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж

07.11.2016 на сайті НКРЕКП оприлюднено доопрацьований проект Постанови НКРЕКП «Про затвердження змін до Методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж» (див. також новину за 20.09.2016). Сутність пропозицій Комісії полягає у зміні порядку розрахунку плати за нестандартне приєднання шляхом запровадження двох складових – лінійної та за потужність, а також застосування розрахункової питомої вартості нестандартного приєднання.
ВГО «Енергетична Асоціація України» вважає, що запропоновані Комісією зміни вимагають попереднього внесення змін до Закону України «Про електроенергетику» та змістовного доопрацювання. Асоціація також звернула увагу НКРЕКП на не виконання вимог власного Наказу від 05.02.2016 №18 «Про внесення змін до Положення про порядок підготовки в НКРЕКП проектів регуляторних актів» в частині оприлюднення таблиці зауважень та пропозицій до проекту регуляторного акту з обгрунтуванням причин відхилення.
Лист Асоціації із зауваженнями та пропозиціями до НКРЕКП додається.

Зображення користувача eau.

03.11.2016 Шодо запровадження стимулюючого регулювання у сфері передачі електроенергії магістральними та міждержавними електричними мережами

На офіційному сайті Комісії 18.10.2016 розміщені проекти восьми Постанов НКРЕКП, які передбачають запровадження для оператора магістральних та міждержавних мереж (ДП «НЕК «Укренерго») окремого тарифоутворення для діяльності з передачі електроенергії магістральними та міждержавними електричними мережами (де передбачається впровадження стимулюючого регулювання) та діяльності з диспетчерського управління ОЕС України (де передбачається регулювання COST+).
ВГО «Енергетична Асоціація України» вважає, що запропоновані проекти не вирішують всіх питань, які виникають при запровадженні окремого тарифоутворення на послуги з передачі та диспетчерського управління, а також потребують суттєвого доопрацювання з метою усунення методологічних помилок та неузгодженостей. Асоціація також висловила сумніви в своєчасності запровадження стимулюючого регулювання для діяльності з передачі електроенергії магістральними та міждержавними електричними мережами у запропонованому вигляді і запропонувала провести концептуальне обговорення зазначених питань.
Лист Асоціації із зауваженнями та пропозиціями додається.

Зображення користувача eau.

21.10.2016 «А в Європі ринок газу…А у нас?»

20 жовтня поточного року в Українському кризовому медіа-центрі відбувся круглий стіл на тему: «А в Європі ринок газу…А у нас?»
В обговоренні взяли участь:

-Тетяна Рябуха, директор департаменту із регулювання відносин у нафтогазовій сфері;
-Юрій Вітренко, головний комерційний директор НАК «Нафтогаз України»;
-Алан Райлі, старший науковий співробітник інституту державного управління (Лондон) та Атлантичної ради (Вашингтон);
-Віктор Меркушов , член призидії Всеукраїнської громадської організації «Енергетична Асоціація України»;

Модератор:
Дмитро Васильев, заступник генерального директора «центру досліджень енергетики» (EIRCtnter.com).
Тези виступу Віктора Меркушова:

Це вже третій круглий стіл на тему про ринок природного газу. НКРЕКП були навіть проведені Громадські слухання, на які не знайшов часу і не з’явився жоден з членів Комісії. Ну і що? Нас хтось чує? НІ! На жаль, впевнений - не почують і сьогодні. Тому в НИХ ринок, а у нас…
На моє переконання, причиною такого стану ринку, який ми маємо, став прийнятий в минулому році, в цілому прогресивний, проєвропейського напрямку, але по суті декларативний Закон «Про ринок природного газу». Відсутність в цьому Законі норм прямої дії обумовила високу відповідальність за якість та вчасність прийняття відповідного вторинного законодавства, про що Асоціація застерігала півтора роки тому. Але до цього виклику, як виявилося, державні органи влади не були готові.

1. Однією з умов становлення конкурентного ринку природного газу є наявність сильного, професійного та дійсно незалежного регулятора. На жаль, такого регулятора на разі в Україні не існує, результатом чого стали рішення НКРЕКП, які фактично є перепонами на шляху впровадження конкурентного ринку газу:
- саме НКРЕКП ініціювала встановлення так званої ринкової ціни на природний газ для населення, яку до цього часу так ніхто і не обгрунтував,

Зображення користувача eau.

17.10.2016 Помилки приватизації українського енергосектора та які висновки для заключного етапу приватизації можна зробити

11 жовтня у Комітеті ПЕК ВР України відбулись слухання на тему «Шляхи вдосконалення процесу приватизації та залучення приватного капіталу до об’єктів паливно-енергетичного комплексу України.
Відкрив засідання в. о. Голови Комітету О.Домбровський. У слуханнях взяли участь і виступили: О.Бєлькова заступник Голови Комітету ПЕК ВР України; П.Різаненко, заступник голови Спеціальної контрольної комісії з питань приватизації ВР України; Ш.Білоус, Голова ФДМ; Д.Лабоженко, заступник Міністра енергетики і вугільної промисловості України; Д.Вовк, Голова НКРЕКП; Ю.Ковалів, перший заступник Міністра економ розвитку і торгівлі.
У слуханнях взяв участь і виступив Президент ВГО «Енергетична асоціація України» В.Котко, тези виступу якого наведені нижче:

I. У процесі приватизації енергосектора було допущено багато важких помилок, негативні наслідки яких країна зможе подолати не скоро:
1. Переважна більшість нафтопереробних заводів у ході приватизації продані (передані) російським компаніям, які надалі зробили все щоб вони були зупинені.
2. Приватизація газорозподільних компаній була не прозорою. Як наслідок, у ній не взяв участь жодний європейський чи американський інвестор.
3. В електроенергетиці у 2001 році відбулась дійсно прозора і дійсно успішна приватизація шести енергорозподільчих компаній. Дві з 6 енергорозподільчих компаній за живі кошти відкрито і прозоро купила одна з найбільших енергокомпаній світу – американська «AES». Однак американці з українського енергоринка пішли. Це укріпило думку багатьох потенційних інвесторів на Заході, що в Україні не можна успішно працювати.
У той же час, Україні конче необхідні інвестори, які, примножуючи свої статки, при цьому би не грабували, а розбудовували лраїну. Найкраще для цієї ролі підходять крупні транснаціональні корпорації, або великі компанії ЄС чи США. Саме інвестиції таких корпорацій перетворили голий і босий Китай у другу економіку світу та посприяли розквіту Польщі та інших східноєвропейських країн.

Зображення користувача eau.

13.10.2016 Проблемні питання енергетичної безпеки

12 жовтня в Бізнес-центрі «Парус» відбувся VI Національний Експертний Форум «Ключові питання року». На Дискусійній панелі «Складові енергетичної безпеки» обговорювались питання:
- складові енергетичної безпеки України. Власні джерела енергоносіїв, енергоефективність та диверсифікація постачання,
- реформування газового ринку та ринку електричної енергії,
- міжнародна співпраця України щодо реформування енергетичного сектору,
- імплементація норм та принципів 2-го та 3-го енергопакетів.
В якості спікерів панелі виступили:
- Ольга Бєлькова, народний депутат, заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань ПЕК, ядерної політики та ядерної безпеки,
- Віталій Бутенко, директор з комерційної діяльності ДТЕК Енерго,
- Торстен Воллер, керівник енергетичної секції групи підтримки України, Європейська Комісія,
- Карел Хірман, радник з енергетики групи стратегічних радників при Кабінеті Міністрів України,
- Сергій Чех, радник міністра енергетики та вугільної промисловості України.
В обговоренні також взяли участь народний депутат, Голова підкомітету з питань електроенергетики та транспортування енергії Комітету з питань ПЕК, ядерної політики та ядерної безпеки Лев Підлисецький, Голова Ради Спілки ГС «Всеукраїнська Енергетична Асамблея» Іван Плачков тощо.
Внаслідок обмеженого часу дискусії, більшість запрошених експертів не отримала можливість виступити. Нижче наведені тези виступу, що планувався, віце-президента ВГО «Енергетична Асоціація України» Олександра Рогозіна:

Управлінський аспект енергетичної безпеки

Управлінський аспект енергетичної безпеки зазвичай залишається поза увагою. Для його пояснення я пропоную подивитись на проблему під дещо незвичним кутом.
Якщо розглянути спрощене визначення енергетичної безпеки – це є здатність енергетичного комплексу держави забезпечувати стійкість енергопостачання за ймовірних збурень.
За такої постановки забезпечення енергетичної безпеки – це класичне завдання теорії управління.

Зображення користувача eau.

04.10.2016 Щодо впровадження положень Закону України «Про ринок природного газу»

30.09.16. були проведені консультації з громадськістю – засідання за круглим столом на тему: «Стан імплементації Закону України «Про ринок природного газу». Консультації організовані і проведені Національною Комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. З доповіддю виступила директор департаменту із регулювання відносин у нафтогазовій сфері Рябуха Т. В. В обговорені взяли участь: представник ВГО «Енергетична Асоціація України» Меркушов В.Т., від громадської організації «Союз учасників лібералізації газового ринку» Бакулін О.Ю. та Яковлева М.В., від ГС «Асоціації газового ринку України Овдієнко О.В., а також представники операторів газотранспортної та газорозподільчих систем, НАК «Нафтогаз України» та незалежні експерти. Наводимо тези виступу директора з питань нафтогазового комплексу ВГО «ЕАУ» Меркушова В.Т.:
Хочу подякувати авторам ідеї провести Громадські слухання з цього болючого та надзвичайно важливого питання.
Аналізуючи стан імплементації Закону «Про ринок природного газу» не можна не відмітити роботу, проведену з цього питання фахівцями НКРЕКП і перш за все департаментом із регулювання відносин у нафтогазовій сфері. 1 жовтня 2015 року старий Закон був анульований – ринок залишився без правил. А новий закон, давайте погодимось, є декларативним, практично без норм прямої дії. Проте, завдяки діям Комісії, яка підготувала та прийняла величезну кількість підзаконних актів, у тому числі концептуально нових, надзвичайно складних, (Кодекси), вдалося врегулювати значну частину взаємовідносин на ринку газу. І заслуга в цьому саме цього департаменту. Але, у той же час, стан імплементації Закону залежить не тільки від дій регулятора. Частина важливих положень, передбачених Законом для реалізації норм Третього енергетичного пакету, залишилась практично без реалізації.
Я маю на увазі:
- створення умов для вільної торгівлі газом;
- відокремлення оператора ГТС (моделі відокремлення OU, ISO);

Зображення користувача eau.

04.10.2016 Нарада в Комітеті ВР з питань ПЕК щодо обговорення проекту Закону України «Про ринок електричної енергії» (№4493)

03.10.2016 в Комітеті Верховної Ради з питань ПЕК, ядерної політики та ядерної безпеки під головуванням в.о. Голови Комітету Олександра Домбровського та голови підкомітету з питань електроенергетики та транспортування енергії Льва Підлісецького відбулось обговорення законопроекту «Про ринок електричної енергії» (№4493).
В обговоренні взяли участь народні депутати, представники Міненерговугілля, НКРЕКП, АМКУ, Держенергоефективності, НЕК «Укренерго», ДП «Енергоринок», Американської торгової палати, НАЕК «Енергоатом», ПАТ «Укргідроенерго», ДТЕК, ПАТ «Донбасенерго», Асоціації «УкрТЕЦ», Української вітроенергетичної Асоціації, ТОВ «Вінд Пауер», ТОВ «Укренергоконсалтинг», експерти галузі.
Від ВГО «Енергетична Асоціація України» в заході взяв участь віце-президент Асоціації Олександр Рогозін, тези виступу якого наведені нижче:

Законопроект наразі суттєво покращено робочою групою з урахуванням зауважень учасників ринку та галузевих експертів. Разом з тим, в ньому залишились питання, що потребують принципового вирішення, зокрема:

1. Забезпечення повної оплати споживачів за електроенергію. Це є критичним питанням для можливості впровадження нової моделі ринку. Зокрема, наявність захищених споживачів, відключення яких обмежується державою, має право на існування виключно у випадку наявності механізму (у вигляді прямих норм Закону), що забезпечував би їх повні розрахунки за електроенергію.

Зображення користувача eau.

29.09.2916 Круглий стіл «Конкуренція в енергетиці як інструмент залучення інвестицій в Україну»

28 вересня 2016 року в Українському Домі відбувся круглий стіл на тему «Конкуренція в енергетиці як інструмент залучення інвестицій в Україну». Захід проведено в рамках проекту «Збільшення впливу громадянського суспільства у моніторингу та політичному діалозі щодо реформ в енергетиці та суміжних секторах відповідно до імплементації Угоди про Асоціацію», який реалізується за фінансової підтримки ЄС.
Анонс заходу передбачав обговорення наступних питань:
- рамок конкурентного законодавства з точки зору АМКУ,
- заходи НКРЕКП для розвитку конкуренції на енергоринках,
- бачення бізнесом проблем конкуренції,
- необхідні зміни для покращення конкурентного середовища.

В заході взяли участь представники АМКУ, Міненерговугілля, міжнародних інституцій, бізнесу, експертного середовища, громадськості та ЗМІ. Заявлені представники НКРЕКП, Мінекономрозвитку та ДП «Енергоринок» на круглому столі були відсутні. Модератором заходу виступила Директор Європейсько-українського енергетичного агентства (ЄУЕА) Валентина Бєлякова.
З презентаціями щодо засад вітчизняного законодавства про конкуренцію і досвід роботи АМКУ на енергетичних ринках та щодо питань державної допомоги виступили, відповідно, перший заступник Голови АМКУ, Державний уповноважений Марія Ніжнік та Державний уповноважений АМКУ Анна Артеменко. Спікерами в дискусії виступили також Директор департаменту стратегії розвитку ПЕК та інвестиційної політики Міненерговугілля Олександр Пономаренко та Голова офісу ефективного регулювання (BRDO) Олексій Гончарук. Бачення проблем з конкуренцією в газовій галузі висловили Директор «ЕРУ Трейдинг» Андрій Фаворов та Голова Асоціації газового ринку України Олександр Овдієнко. Перший секретар Представництва ЄС в Україні Хосе-Мануель Ернандес повідомив про європейські підходи до проблематики, що розглядалась, зокрема щодо надання державної допомоги.

Зображення користувача eau.

21.09.16 Щодо реструктуризації НАК «Нафтогаз України»

Міністерством економічного розвитку і торгівлі України (далі Міністерство), як загальними зборами НАК «Нафтогаз України» (далі Компанія), 7 вересня було видано наказ №1478 (далі – Наказ), яким затверджено нову редакцію Статуту Компанії. Ці зміни стосувались повноважень акціонерних зборів «НАК Нафтогаз України». Відповідно до Наказу до повноважень зборів були віднесені функції контролю над оператором ГТС, зокрема, обрання голів та членів наглядової ради та правління; затвердження статуту, фінансового плану, бізнес-плану та інвестиційної програми компанії, вирішення питання управління ГТС. Реакція Компанії була блискавичною та давала привід вважати, що це питання є питанням життя чи смерті. Міністерство звинуватили в усіх існуючих і не існуючих гріхах.
В аргументації щодо необхідності відміни Наказу, Андрій Коболєв використовував улюблену «страшилку» щодо програшу Компанією на користь "Газпрому": "Найбільший і найстрашніший наслідок, який ми можемо отримати - це відмова Стокгольмського арбітражу від розгляду транзитної справи проти "Газпрому". У цій справі "Нафтогаз" вимагає від "Газпрому" 12 млрд. доларів, введення можливості віртуального реверсу, гарантування транзиту газу на майбутнє, переведення контракту на нового оператора і багато ще чого".
Рішення МЕРТ може суттєво ускладнити подальші переговори Нафтогазу із західними партнерами, які не розуміють логіку такого кроку", – заявив головний комерційний директор Групи Нафтогаз Юрій Вітренко.